اصول و نکات اولیه شیت بندی معماری

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
شیت بندی در فتوشاپ

قطعا اگر معمار یا شهرساز باشید از ابتدای دوران دانشجویی تا زمانی که مشغول به کار شوید با مقوله ی شیت بندی درگیر خواهید بود و یکی از دغدغه های شما می شود. با استفاده از شیت بندی، معماران و شهرسازان قادر به ایجاد تصویر ذهنی قوی، ارائه‌ی جزئیات دقیق و برقراری ارتباط مؤثر با مخاطبان خود می‌باشند. در این مقاله به بررسی اصول و نکات اولیه ی شیت بندی معماری خواهیم پرداخت.

شیت بندی به سه روش مختلف ارائه می شود:

-ارائه دستی

– ارائه کامپیوتری

-ترکیبی از دو شیوه ارائه دستی و کامپیوتری

در این مقاله به بررسی نکاتی پرداخته می شود که برای ارائه شیت با سیستم و کامپیوتر به آن نیاز خواهید داشت.

شیت بندی معماری:

شیت بندی معماری، ارائه طرح‌ها، اطلاعات و مدارک معماری در قالب یک شیت با گرافیک و صفحه‌آرایی خاص است. هر شیت معماری می‌تواند شامل یک یا چند نقشه معماری، رندر،دیاگرام، پلان، مقطع, نمودارهای مفهومی، نمایش‌های دوبعدی و سه‌بعدی، و سایر اطلاعات مرتبط با پروژه باشد. شیت بندی معماری باید به صورت جذاب و قابل فهم برای مخاطبان ارائه شود و طرح و رنگ جذاب و خوانایی داشته باشد. استفاده از عناصر متنوع مانند تصاویر، نمودارها و توضیحات قابل فهم به مخاطبان کمک می‌کند تا درک بهتری از طرح شما داشته باشند.

اصول اولیه در شیت بندی با کامپیوتر:

در شیت بندی با کامپیوتر میتوان از نرم افزار های مختلفی استفاده کرد، اما اگر میخواهید شیت جذاب و حرفه ای تری داشته باشید بهتر است از نرم افزار هایی چون فتوشاپ یا ایلوستریتور استفاده کنید. برای طراحی یک شیت باید به نکات اولیه زیر توجه کنید:

اگر برای طراحی شیت از نرم افزار فتوشاپ استفاده می کنید در مرحله ی اول باید صفحه ی مورد نظرتان را با تنظیمات درست ایجاد کنید.

از این رو باید به این موارد توجه کنید:

-تعداد، اندازه و جهت شیت:

ابتدا باید ابعاد شیت برای مثال (شیت 50 در 70 سانتی متر) جهت آن (افقی یا عمودی بودن) و تعداد صفحات شیت را از پنجره File، New و New Document انتخاب کنید.

شیت بندی معماری

-رزولوشن مناسب:

بعد از آن باید رزولوشن مناسبی را برای شیت خود انتخاب نمایید تا در چاپ و پلات افت کیفیت نداشته باشد.

نمونه شیت شهرسازی

اگر شیت را با فتوشاپ می بندید، برای یک پلات با کیفیت رزولوشن 200 الی 300 DPI کفایت می کند.

 

 

-انتخاب درست COLOR MODE :

حال باید Color Mode درست را برای شیت خود انتخاب نمایید.در صورتی که شیت نیاز به چاپ نداشته باشد و ارائه داخل سیستم و یا گوشی باشد، باید از RGB استفاده شود ولی اگر می خواهید شیت را چاپ کنید باید color mode را روی حالت CMYK قرار دهید.

نمونه شیت معماری

-ساختار بندی و چیدمان مدارک:

-ساختار بندی شیت:

اطلاعاتی را که در هر شیت قرار می گیرد، اعم از عنوان، مقیاس، شرح کلی ، تصاویر و نقشه ها و … را مسخص و با ترتیب درست قرار دهید.

-شبکه بندی:

از یک شبکه بندی مناسب که باعث انسجام و نظم میان عناصر مختلف در شیت می شود، استفاده کنید.

-عناصر گرافیکی:

درست، به جا و به اندازه از علائم، فلش ها، آیکون ها، پرسوناژهای مختلف و… که باعث خوانا و جذاب تر شدن شیت می شود، استفاده کنید.

-ایجاد یک حاشیه امن:

اجزا را طوری در شیت قرار دهید که یک فاصله مناسب و هم اندازه از اطراف داشته باشد تا درچاپ و برش از بین نرود.

نمونه شیت معماری

-ترکیب رنگی مناسب:

انتخاب رنگ پس زمینه و پالت رنگی مناسب برای شیت نقش مهمی در ایجاد جذابیت آن دارد. با توجه به محتوا، ترکیبات رنگی را به طور هماهنگ انتخاب کنید تا خوانایی آن بالا رود.

نمونه شیت معماری

-تناسب فونت ها:

باید فونت هایی را انتخاب کنید که به خوانایی متن ها کمک کنند و با سبک و موضوع پروژه سازگار باشند. همچنین بهتر است از استفاده ی چندین فونت بپرهیزید و با تغییر در سایز و ضخامت، تفاوت در نوشته ها و اولویتشان را نشان دهید.

شیت بندی

 

در صورت رعایت این نکات اولیه می توانید شیت جذاب تر و خواناتر و باکیفیت تری را ارائه دهید.

دوره آموزش فتوشاپ فیدار، پکیجی کاملا پروژه محور برای معماران و شهرسازان است که شما از ابتدا و به صورت صفر تا صد فتوشاپ را خواهید آموخت. در این پکیج شما با مورادی چون:

طراحی جلد پورتفولیو، طراحی رزومه، طراحی کارت ویزیت، آموزش متریال دهی، طراحی کلاژ گرافیکی، پروژه ترکیبی به کمک گوگل ارث و فتوشاپ، طراحی خیابان شهری ( مقطع، پلان و ایزومتریک)، طراحی پلان معماری، طراحی سایت پلان شهری، پروژه (ایزومتریک نما، پلان، مقاطع گرافیکی)، طراحی دیاگرام های معماری، پست پروداکشن (مقطع، ویلا)، طراحی نقشه های شهری، طراحی دیاگرام های شهری، آشنایی با با مفاهیم نور و رنگ و ادجاسمنت ها، تبدیل رندر روز به شب، ایجاد رندر برفی و بارانی، اصلاح و ادیت تصاویر و روتوش، حذف زواید نماهای شهری، آشنایی با اصول اولیه شیت بندی، طراحی شیت های معماری و شهرسازی، انیمیشن در فتوشاپ و … آشنا خواهید شد.

برای مشاهده سرفصل های دوره کاربردی و پروژه محور فتوشاپ فیدار کلیک کنید.

دیدگاه