لینک کردن نقشه ها در اتوکد

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه
لینک کردن نقشه ها در اتوکد

ایجاد نقشه مرجع برای معماران و شهرسازان

تصور کنید نیاز دارید با دوستان و یا همکارانتان در بخش‌های متفاوت یک پروژه به صورت گروهی کاری را انجام دهید و یا کاری را در دو سیستم مجزا پیش ببرید در چنین شرایطی نیاز هست که فایل های مورد استفاده به یکدیگر لینک شده باشند تا با تغییر در فایل اصلی، این تغییرات در فایل های دیگر نیز نمایان شود.

در این آموزش قصد داریم با لینک کردن نقشه ها در اتوکد آشنا شویم و ببینیم به چه صورت میتوان با ایجاد نقشه مرجع، نقشه ها را به یکدیگر لینک کرد.

1- کپی کردن ترسیمات

ابتدا تمامی ترسیمات فایل نقشه که قرار هست نقشه پایه یا همان فایل اصلی ما باشد را به حالت انتخاب درآورده و با کلید ترکیبی ctrl+c کپی می کنیم .

آموزش نرم افزار اتوکد

در صفحه جدیدی که قرار هست ترسیمات خود را انجام دهیم قرار می گیریم و به جای انتقال ساده فایل از روش زیر عمل می کنیم.

 

2- روش لینک کردن نقشه ها در اتوکد

از سربرگ insert با کلیک کردن بر روی گزینه dwg Reference دستور را فراخوانی می کنیم.

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

اگر سربرگ insert برای شما نمایش داده نمی شد با کلیک کردن بر روی آیکون مثلثی و فعال کردن تیک گزینه Show Menu Bar  این مشکل برطرف می شود.

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

بعد از فراخوانی دستور منوی select reference file به حالت نمایش در می آید که باید محل ذخیره فایل اصلی یا همان فایل پایه معرفی شود. (توجه داشته باشید در این مرحله فایل باید در محلی قرار گرفته شود که جابه‌جا نشود)

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

پس از معرفی محل ذخیره منوی تنظیمات لینک کردن نقشه به حالت نمایش در می آید که میتوان مقدار مقیاس و موارد دیگر را کنترل کنید در این منو نیاز به تغییرات خاصی نیست و گزینه ok را انتخاب می کنیم.

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

با کلیک کردن درون صفحه ترسیمات به فایل جدید ما منتقل می شود. همانطور که در تصویر مشخص است ترسیمات به صورت کم رنگ تر از فایل اصلی نمایش داده می شوند که نشان دهنده لینک شدن فایل است.

آموزش نرم افزار اتوکد در شهرسازی

زمانی که تغییراتی در فایل اصلی رخ بدهد به طور مثال قسمتی از ترسیمات حذف شود و تغییرات ذخیره شوند، به محض اجرا کردن فایل های لینک شده به فایل اصلی پیغامی تحت عنوان Reload base به نمایش درمی آید.

آموزش نرم افزار اتوکد در شهرسازی

با کلیک کردن بر روی عبارت آبی رنگ می توان تغییرات را مشاهده کرد.

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

درصفحه باز شده می توان تغییرات را مشاهده کرد. به طور مثال قسمتی که در نقشه اصلی حذف کرده بودیم به صورت خطوط قرمز رنگ نشان داده می شوند.

به کمک فلش ها می توان تغیرات قبلی و بعدی را مشاهده کرد و با انتخاب فلش سبز رنگ تمامی تغییرات نقشه اصلی بر روی نقشه ما هم اعمال می شود.

لینک کردن نقشه ها در اتوکد

به همین راحتی می توان تغییرات را در همه ی نقشه های لینک شده اعمال کرد.با استفاده از این آموزش می توانید ترسیمات را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهید.

در ویدیوی زیر می توانید این آموزش را در کانال یوتیوب گروه فیدار مشاهده کنید.

برای دیدن ویدیوهای رایگان و کاربردی آموزش نرم‌افزار اتوکد در کانال یوتیوب گروه فیدار کلیک کنید.

 

 

دیدگاه