نکاتی برای بیشتر شدن عمر مفید لپتاپ ها

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه

هر وسیله عمر مفیدی دارد و سیستم ها و لپتاپ ها هم از این قضیه مستثنا نیستند و عمر مفید لپتاپ، به نحوه نگهداری و استفاده ما بستگی دارد. در ادامه نکته ها و مواردی برای بیشتر کردن عمر مفید سیستم را باهم یاد می گیریم.

گرد و غبار، دشمن قطعات الکترونیکی

همیشه سیستم و یا لپتاپتان را در فضاهایی بدون گرد و غبار نگهداری کنید و هر چند ماه یا حداکثر سالی یک بار برای پاکسازی قطعات از گرد و غبار به نمایندگی گارانتی کننده سیستم مراجعه کنید. در صورتی که خودتان ابزار های مناسب این کار را دارید و گارانتی وسیله شما هم تمام شده است و ریسک پذیر هستید، خودتان هم می توانید اقدام به تمیز کردن قطعات سیستمتان کنید.

در شارژ رها نکنید!

سیستم ها و لپتاپ های جدید مجهز به سیستم های قطع برق در صورت شارژ کامل باتری هستند، اما اگر از وجود این قابلیت در سیستم خودتان مطمئن نیستید، سیستم را در صورت شارژ کامل باتری از برق جدا کنید و یا اگر باتری قابل جداسازی دارید حتما آن را از برق جدا کنید و از سیستم با برق مستقیم استفاده کنید. رها سازی سیستم در شارژ به مدت طولانی، عمر باتری را به سرعت کاهش میدهد و خیلی زود مجبور به تعویض آن می شوید.

اگر کاری با سیستم ندارید، خاموشش کنید!

روشن ماندن بی مورد و طولانی مدت سیستم نه تنها باعث مصرف بیهوده برق می شود بلکه باعث تولید حرارت و آسیب به قطعات سیستم شما میشود، در صورتی که سیستم را برای مدت کمی قراراست به حال خودش رها کنید روی حالت Sleep قرار بدهید، ولی اگر برای مدتی بیشتر از یک ساعت سیستم را ترک می کنید حتما به صورت کامل خاموش (shut down) کنید. این کار باعث می شود که در صورت قطع و وصل ناگهانی برق در صورت عدم حضور شما آسیبی به سیستم وارد نشود و از شوک های قطع و وصل برق در امان باشد.

سیستم را خنک نگهدارید

سعی کنید از سیستم در جاهای تخت و صاف با قابلیت عبور و تهویه هوا استفاده کنید. در صورت امکان از کولپد ها هم میتوانید استفاده کنید. اگر کولپد در دسترس نیست میتوانید زیر پایه های جلویی لپتاپ جسمی را قرار دهید تا تهویه هوا بهتر صورت بگیرد. ولی توجه کنید که مسیر عبور هوا باز باشد.

از ضربات احتمالی جلوگیری کنید

ضربات تنها به ظاهر دستگاه آسیب نمی زند! ضربات کوچکی که ممکن است حتی آسیب ظاهری را در پی نداشته باشد میتواند از داخل به قطعات داخلی و کوچک سیستم آسیب بزند، مراقب باشید!

آنتی ویروس بروز داشته باشید

هرچقدر از سخت افزار سیستم مراقبت می کنید، به همون اندازه باید مراقب نرم افزار ها و بد افزار ها باشید! برای این مورد همیشه سیستم عامل و آنتی ویروس سیستم را آپدیت کنید!

 

اگر درایو C سیستم شما پر شده است و نیاز به خالی کردن آن دارید اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه