7 هوش مصنوعی کاربردی رشته معماری

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
معرفی هوش مصنوعی برای معماران

7 هوش مصنوعی کاربردی در رشته معماری + روش استفاده

هوش مصنوعی (AI) به طور فزاینده‌ای در صنعت معماری برای ارتقای فرآیند طراحی، بهبود کارایی ساختمان و خلق فضاهای نوآورانه به کار گرفته می‌شود. این فناوری قدرتمند طیف وسیعی از کاربردها را ارائه می‌دهد که به معماران کمک می‌کند تا طرح‌های پایدارتر، زیبا و کارآمدتری را خلق کنند.

در ادامه به برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در معماری اشاره می‌کنیم:

  1. طراحی مفهومی: هوش مصنوعی می‌تواند با الهام‌گیری از داده‌ها و سبک‌های مختلف، طرح‌های مفهومی اولیه را به طور خودکار ایجاد کند. این امر به معماران کمک می‌کند تا ایده‌های جدید را به سرعت کاوش کنند و راه‌حل‌های طراحی خلاقانه را برای چالش‌های پیچیده پیدا کنند.
  2. بهینه‌سازی ساختمان: هوش مصنوعی می‌تواند برای بهینه‌سازی عملکرد ساختمان‌ها از نظر مصرف انرژی، روشنایی طبیعی، تهویه مطبوع و سایر عوامل مرتبط با پایداری استفاده شود. این امر به خلق فضاهای سازگار با محیط زیست کمک می‌کند که هم برای ساکنان و هم برای محیط زیست مفیدتر هستند.
  3. مصالح و ساخت و ساز: هوش مصنوعی می‌تواند برای انتخاب مصالح مناسب، بهینه‌سازی فرآیندهای ساخت و ساز و پیش‌بینی و جلوگیری از مشکلات احتمالی در محل پروژه استفاده شود. این امر منجر به ساخت‌وساز کارآمدتر، مقرون به صرفه‌تر و ایمن‌تر می‌شود.
  4. شخصی‌سازی: هوش مصنوعی می‌تواند برای شخصی‌سازی فضاهای معماری بر اساس نیازها و ترجیحات خاص کاربران استفاده شود. این امر به خلق تجربیات کاربری منحصر به فرد و لذت‌بخش‌تر کمک می‌کند.
  5. شهرهای هوشمند: هوش مصنوعی در حال ایفای نقش کلیدی در توسعه شهرهای هوشمند است که می‌توانند ترافیک را به طور موثرتری مدیریت کنند، مصرف انرژی را کاهش دهند و کیفیت زندگی ساکنین را ارتقا دهند.

در ادامه 7 هوش مصنوعی کاربردی برای استفاده رشته معماری و شهرسازی را معرفی خواهیم کرد.

1. وبسایت Archivinci.com یک ابزار کاربردی برای معماری و طراحی داخلی بوده و کار با آن بسیار آسان است. پس از ساخت حساب کاربری می توانید از خدمات آن تا سه بار به رایگان استفاده کنید.

تبدیل اسکیس به رندر، عکس به رندر، رنگ‌آمیزی مسترپلان، اصلاح و افزایش کیفیت تصاویر از جمله خدمات این سایت است.

هوش مصنوعی در معماری

2. اگر علاقه‌مند به بازطراحی فضاهای داخلی هستید سایت roomgpt.io مناسب شماست. با ساخت یک حساب کاربری و آپلود عکس فضای مورد نظر خود می توانید فضای جدید را با تم مورد نظر خود بازطراحی کنید.

*استفاده از این سایت به صورت رایگان بسیار محدود است و تنها یکبار می توانید از آن استفاده کنید. برای استفاده بیشتر به صورت رایگان می‌توانید از چند حساب‌ کاربری استفاده کنید.

هوش مصنوعی در معماری

 

 

3. گوگلی برای طراحان سه بعدی و معماران! سایت www.leed3d.com مرجعی برای پیدا کردن سریع مدل‌های سه بعدی است. برای پیدا کردن آبجکت مورد نظر خود با وارد کردن اسم آبجکت، بارگذاری تصویر آن یا جست و جو در دسته‌بندی‌های موجود در سایت می‌توانید مدل خود را به سرعت پیدا کنید. هم چنین با اعمال فیلتر می توانید فقط فایل‌های رایگان را بیابید.

هوش مصنوعی در شهرسازی

4. سایت xkool.ai یک هوش جامع برای استفاده رشته‌های مختلف است. با ورود به قسمت LookX AI Cloud می توانید به ابزارهای مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید. تولید عکس، تبدیل عکس و اسکیس به رند رو اصلاح تصاویر از جمله کارهایی است که این ابزار انجام می‌دهد. تعداد سکه‌های قابل استفاده برای حساب کاربری رایگان 100 عدد است.

هوش مصنوعی در معماری

5. وبسایت www.laiout.co به شما در طراحی پلان کمک می‌کند. پس از بارگذاری فایل اتوکد طراحی، پلان‌های قابل طراحی را به همراه جزییات و مبلمان برای شما تولید خواهد کرد.

هوش مصنوعی در شهرسازی

6. به کمک سایت maket.ai می‌توانید به سادگی پلان مسکونی طراحی و دیزاین کنید. با توجه به نوع خدمتی که می‌خواهید استفاده کنید (طراحی پلان، تصویرسازی، رندر یا ری‌استایل) آپشن‌های متفاوتی در اختیار خواهید داشت که با تعیین هر کدام و نوشتن پرامپت مناسب، می‌توانیدبه خروجی دلخواه خود دسترسی داشته باشید.

برای مثال اگر پلان را انتخاب کنید می‌توانید با تعیین متراژ، ورودی‌ها، تعداد اتاق خواب و… پلان‌های طراحی پیشنهادی خود را تحویل بگیرید.

*توجه داشته باشید که برای استفاده از این سایت باید به وی پی ان متصل باشید و درصورتیکه بخواهید از نسخه رایگان استفاده کنید، تنها برای 5 پروژه می‌توانید از آن کمک بگیرید.

هوش مصنوعی در معماری

7. در وبسایت promeai.pro علاوه بر معماران و شهرسازان، آرتیست‌ها و تصویرسازان هم مخاطب این سایت جذاب هستند. امکانات متعددی که این وبسایت برای طراحی فراهم کرده است، آن را به یکی از محبو‌ب‌ترین ابزارهای این حوزه تبدیل کرده‌است.

تبدیل عکس عکس  و اسکیس به رندر، تولید عکس، تولید رندر، تولید ویدیو از عکس و رندر، اصلاح عکس، تبدیل متن به عکس و ویدیو، افزایش مقیاس عکس و… همه از امکانات این سایت هستند.

پس از ساخت حساب کاربری یا ثبت نام از طریق اکانت گوگل خود می‌توانید به این امکانات دسترسی داشته باشید.

*اعتبار استفاده از این سایت به صورت رایگان صد سکه است که با توجه به نوع دستور انتخابی، مقدار مصرف این اعتبار متفاوت است. برای مثال برای تولید ویدیو اعتبار بیشتری نسبت به اصلاح عکس کسر خواهد شد.

هوش مصنوعی در شهرسازی

با ظهور و گسترش هوش مصنوعی بسیاری از کارها از جمله معماری با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. ابزارهای هوش مصنوعی برای تسریع در روند ایده‌پردازی و اجرا، کمک بسیار بزرگی به فعالان حوزه معماری و شهرسازی می‌کند.

با شناخت بهتر ابزارهای هوش مصنوعی و استفاده از آنها می‌توانید در هر جایگاهی که هستید از رقبای خود پیشی بگیرید.

 

دیدگاه