آشنایی با رشته معماری

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه
آشنایی با رشته معماری

معماری چیست؟

معماری، هنر و تکنیک طراحی و ساخت ساختمان ­ها و دیگر سازه­ ها می­ باشد. این اصطلاح از واژه لاتین architectura گرفته شده است. عمل معماری برای برآوردن الزامات عملی و بیانی به کار گرفته می شود و در نتیجه هم در خدمت اهداف مفید و هم زیبایی شناختی است. اگرچه ممکن است این دو انتها از هم متمایز شوند، اما نمی توان آن ها را از هم جدا کرد و وزن نسبی داده شده به هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. معماری می­ تواند از سطح کلان مانند طراحی شهری و معماری منظر تا سطح خرد مانند جزئیات ساخت و ساز و مبلمان را شامل شود.

از آنجایی که هر جامعه ـ ساکن یا عشایری ـ رابطه فضایی با جهان طبیعی و سایر جوامع دارد، ساختارهایی که آنها تولید می‌کنند، چیزهای زیادی را در مورد محیط (از جمله آب و هوا و آب و هوا)، تاریخ، مراسم و حساسیت هنری و همچنین جنبه‌های بسیاری آشکار می‌سازد. از زندگی روزمره ویژگی هایی که یک اثر معماری را از سایر سازه های ساخته شده متمایز می کند: مناسب بودن اثر برای استفاده انسان به طور کلی و سازگاری آن با فعالیت های خاص انسانی، پایداری و ماندگاری ساخت اثر و انتقال تجربه و ایده­ ها از طریق شکل آن، همه این شرایط باید در معماری رعایت شود. دومی ثابت است، در حالی که اولی و سومی با توجه به عملکرد اجتماعی ساختمان ها از نظر اهمیت نسبی متفاوت هستند.

معرفی انواع سبک های معماری

معماری هنر و علمی است که پیشینه ای کهن و سابقه هزاران ساله برخوردار است. در هر دوره تغییراتی در آن ایجاد شده است. معماری در هر یک از دوره ها به یک سبک تبدیل شده است و فرهنگ و هنر آن دوره را نمایش می دهد در نتیجه سبک ها دستاورد تاریخ یک جامعه هستند. تغییر مذاهب و باورها، ایده ها، فناوری و موارد دیگر نقش مهمی در ظهور سبک های جدید دارند. هر یک از سبک ها نوع نگرش و ویژگی های خاص خود مانند فرم، روش ساخت، مصالح و ویژگی­ های منطقه­ ای را دارند که می توان با توجه به نوع کار و علایق خود بهترین سبک را انتخاب کرد. در ادامه به بیان دو نوع از انواع معماری (کلاسیک و مدرن) می­ پردازیم:

سبک معماری کلاسیک (Classic)

سبک معماری کلاسیک

دوره زمانی معماری کلاسیک

سال‌های 850 پیش از میلاد مسیح تا 476 پس از میلاد مسیح

بسیاری از معماران، معماری کلاسیک را به عنوان مادر همه ی سبک های معماری می دانند.معماری کلاسیک در یونان آغاز شد و رومی ها آن را گسترش دادند.

معماری در این دوره از چوب به بناهای سنگی تغییر پیدا کرد و متریال اصلی سنگ های سنگین، مجلل و باشکوه است و رایج ترین نوع سنگ،سنگ تراورتن است.

در این دوره، ستون ها اهمیت زیادی پیدا کردند و مهم ترین جز در نمای ساختمان ها با سبک معماری کلاسیک بودند. در معماری کلاسیک، ستون ها دارای ارتفاع و تزیین هستند و باعث بلندتر دیده شدن سقف می شوند و باید وزن سقف را تحمل کنند.

مشخصات سبک معماری کلاسیک

-چیدمان مرتب، متقارن و منطق در طراحی

-دوام،استحکام و زیبایی

-ساختمان‌های بزرگ

-استفاده از طرح‌های خمیده و گرد گوشه در طراحی المان‌ها و حجم‌های اصلی ساختمان‌ها

-کنده کاری‌های دستی و… .

شیوه های معماری کلاسیک که برگرفته از بدن انسان است: دوریک، یونیک و کرنتین

نمونه هایی از سبک معماری کلاسیک

آمفی تئاتر کولوسئوم

آمفی تئاتر کولوسئوم

 

معبد زئوس

معبد زئوس

 

معبد پارتنون

معبد پارتنون

 

برای دیدن آموزش های رایگان نرم افزارهای معماری و شهرسازی کلیک کنید.  

سبک معماری مدرن (Modern)

اکثر معماران معتقد هستند که آغاز عصر مدرن با پیدایش انسان گرایی و خرد گرایی در قرن ۱۵ در شمال ایتالیا شروع شد. عواملی مثل رنسانس، دین گرایی، علم مداری و انقلاب صنعتی باعث سرعت در روند آن شد. اولین ساختمان مدرن در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد. از جمله این ساختمان ها می توان به نمایشگاه بین المللی در های پارک لندن و یا ساختمان قصر بلورین توسط جوزف پاکستن اشاره نمود.

معماری مدرن اولیه

معماری مدرن به شکل مدون از اواخر قرن 19 میلادی شکل گرفت و خاستگاه آن از شهرهایی چون شیکاگو آمریکا و شهرهای پاریس و برلین در اروپا بود. دوره معماری مدرن اولیه از نیمه دهه ۱۸۸۰ تا اوایل جنگ جهانی اول یعنی سال ۱۹۱۴ بود.

معماری مدرن متعالی

معماری مدرن متعالی و یا به اصطلاح اوج معماری مدرن در بین دو جنگ جهانی اول و دوم یعنی در دهه های 20 و 30 میلادی در اروپا و در امریکا مطرح شد. یکی از موضوعات بسیار مهم در دوره متعالی صنعت و تولیدات صنعتی بود، وهمه ی معماران در این دوره به نوعی با مسئله تکنولوژی درگیر بودند.از پیشگامان این دوره می توان به والتر گروپیوس و لوکوربوزیه اشاره ای کرد.

معماری کانستراکتیوسم

معماری کانستراکتیوسم از نظر مباحث نظری و ساختمان های طراحی شده توسط معماران آن یکی از سبک های مهم برای تبیین اصول ساختمان های مدرن در بین دوجنگ جهانی بود. خاستگاه این معماری شوروی بود. یکی از اولین ساختمان های این سبک ماکت بنای یادبود بین الملل سوم است که توسط ولادیمیر تاتلین طراحی شد.

از اواخر دهه ۱۹۲۰ این سبک بر کشورهای غربی تاثیر گذار بود، و در فرانسه، هلند، سوییس و انگلستان نمونه هایی از ساختمان ها به این سبک اجرا شد.

معماری ارگانیک

بینش معماری ارگانیک ریشه در فلسفه رمانتیک دارد. رمانتیسم یک جنبش فلسفی و هنری و ادبی است که در اواخر قرن هیجده و نوزده میلادی در شمال غرب اروپا شکل گرفت و به سایر مناطق اروپا و آمریکا سرایت کرد. معماری ارگانیک در امریکا در قرن ۱۹ توسط فرانک فرنس و لویی سالیوان شکل گرفت. اوج شکوفایی این نظریه را می توان در نیمه قرن اول بیستم در نوشتارهای فرانک مشاهده کرد.

معماری مدرن متاخر

رایت در این دوره به عنوان معروف ترین معمار آمریکا شناخته می شد و لکوربوزیه به عنوان استاد مسلم معماری مدرن از عقاید خود در معماری فاصله گرفت و معماران دیگری هم به این جمع اضافه شدند. معمار دیگری به نام رودولف با طراحی دانشکده معماری ییل در امریکا بهترین نمونه از این سبک را نشان داد. در این دوره شهر دیگری به نام برازیلیا به عنوان پایتخت جدید در کشور برزیل توسط لوچیو کوستا طراحی شد. معمار دیگر برزیلی اسکار نیمایر بود که بسیاری از ساختمان های مدرن این شهر را طراحی کرد. این شهر نیز مانند عقاید لوکوربوزیه طراحی شد. شهر همانند یک هواپیما طراحی شده بود که در وسط ان بخش اداری ودر بال ها محلات مسکونی قرار داشت . اگرچه در این شهر آسمان خراش صد هزار نفره وجود نداشت ولی ساختمان های مکعبی با فاصله های زیاد، نشانی واضح از ایده لوکوربوزیه بود.

برای مشاهده دوره های آموزشی نرم افزارهای معماری و شهرسازی گروه فیدار، کلیک کنید.

نمونه هایی از معماری مدرن

قصر بلورین،لندن

قصربلورین

 

ویلاساوا،پاریس

ویلاساوا،پاریس

 

معمار کیست و چه وظایفی دارد؟

معمار یا آرشیتکت در هنگام ساخت یک ساختمان یا سازه وظیفه برنامه‌ریزی، طراحی و نظارت را برعهده دارد. او با دانش و حرفه خود، بناها را خلق کرده و فرایند ایجاد فضاها را از طراحی تا اجرا هدایت می کند. معماران به عنوان مشاورانی قابل اعتماد و نقشی جامع نگر، الزامات و رشته های مختلف را در یک فرآیند خلاقانه ترکیب می­کنند. معماران رهبرانی هستند که وظیفه هماهنگی و رهبری در تطبیق تمام اهداف یک ساختمان یا سازه را بر عهده دارند و با استفاده از نگرشی خلاقانه، برآوردن نیازهای زیبایی شناختی، معنوی و فرهنگی و…، دانش عملی و فنی، مهارت های بین فردی، درک روانشناختی راه حل ها ارائه می دهند.

معماران باید بتوانند در یک پروژه با حوزه‌های مختلف هم در تعامل باشند. برای مثال معمار یک ساختمان باید بتواند با مهندس عمران، مهندس برق، معمار منظر، نقشه‌کش ساختمان، معمار داخلی ساختمان،مهندس شهرساز ارتباط برقرار کند و در پیاده سازی طرح مدنظر خود، از آن‌ها هم کمک بگیرد.

مهارت های مورد نیاز برای معماران

از جمله مهارت هایی که یک معمار باید داشته باشد، توانایی در ریاضیات و مباحث رشته معماری می باشد.

یکی دیگر از مهارت ها، داشتن خلاقیت، نوآوری و قوه تخیل می باشد که در طراحی معماران می تواند بسیار کمک کننده باشد.

مهارت دیگر، مهارت های دستی چون اسکیس،راندو، ماکت سازی و … می باشد.

مهارت بعدی که امروزه بسیار قابل توجه است، توانایی در انواع نرم افزار های معماری چون نرم افزار های طراحی سه بعدی، رندرینگ، پرزانته و … می باشد که علاوه بر در دوران تحصیلی، در زمان کار نیز مورد استفاده ی معماران قرار می گیرد.

شما می توانید انواع نرم افزار های مورد نیاز معماری و شهرسازی همچون: :Revit ,Twinmotion ,Autocad ,Photoshop ,illustrator ,Powerpoint ,ArcGIS ,Cityengine را از طریق آموزش های رایگان موجود در یوتیوب، آپارات، اینستاگرام گروه معماری و شهرسازی فیدار دنبال کنید.

 

 

 

 

 

دیدگاه