ساخت Layout در آرک جی آی اس

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه

ساخت Layout در آرک جی آی اس یکی از مهم‌ترین بخش های تولید نقشه است. منظور از ساخت Layout، ترسیم کادر، اضافه کردن راهنما، علامت شمال، مقیاس، عنوان نقشه و موارد دیگر است. در ادامه به صورت گام به گام مراحل ساخت Layout در آرک جی آی اس را می‌آموزیم.

 ترسیم کادر در ArcGIS

در مرحله اول نیازمند ترسیم کادر برای قرار دادن راهنما، عنوان و موارد دیگر هستیم. برای ترسیم کادر روی قسمت خالی بالای صفحه کلیک راست کرده و نوار ابزار Draw را انتخاب می کنیم. با انتخاب گزینه مشخص شده در تصویر پایین می توانیم انواع مختلف ترسیمات را انجام دهیم. برای ترسیم کادر از گزینه Rectangle استفاده می کنیم. برای تقسیم بندی درون کادرها می توانیم از Line استفاده کنیم.

Layout در جی ای اس

ساخت Layout در جی ای اس

 

برای مشاهده آموزش های رایگان و کاربردی نرم افزار ArcGIS Pro به کانال یوتیوب گروه فیدار مراجعه کنید.

 

ساخت راهنما در ArcGIS

Layout در آرک جی آی اس نیازمند راهنما است. برای اضافه کردن راهنما در کادرهای ترسیم شده، از سربرگ Insert، گزینه Legend را انتخاب می کنیم.

ساخت Layout در جی ای اس

 

در صفحه اول تنظیمات این قسمت، لایه هایی که می خواهیم در راهنما قرار بگیرند را انتخاب می کنیم. در قسمت Set the number of columns in your legend تعداد ستون های مدنظر برای قرارگیری راهنما را مشخص می کنیم. اگر تعداد موارد زیاد باشند آن ها را در چندین ستون قرار می دهیم.

با انتخاب گزینه next به صفحه بعدی تنظیمات راهنما می رویم. در صفحه دوم می توانیم یک عنوان برای راهنما تایپ کنیم و در قسمت پایین تنظیمات مربوط به فونت و رنگ آن را انجام دهیم.

ساخت Legend در ArcGIS

در صفحه بعدی، تنظیمات مرتبط با کادر مربوط به راهنما است. می توانیم به دلخواه برای راهنما یک فریم و کادر جداگانه در نظر بگیریم.

ساخت Legend در ArcGIS

در ادامه تنظیمات مربوط به نمادها و سیمبل ها را انجام می دهیم. می توانیم نحوه نمایش نمادها را از مستطیل به سایر شکل ها تغییر دهیم.

ساخت Legend در ArcGIS

در قسمت بعدی تنظیمات مربوط به فاصله بین نمادها، نمادها و عنوان ها و موارد دیگر را تنظیم می کنیم.

ساخت Legend در ArcGIS

در انتها با انتخاب گزینه Finish راهنما برای ما به صفحه اضافه می شود.

با دوبار کلیک بر روی راهنما می توانیم تنظیمات بیشتری را انجام دهیم.

در سربرگ Item، با انتخاب گزینه Style می توانیم اشکال مختلف نمایش نمادها و عنوان آن ها را مشاهده کنیم. به طور مثال موردی که در تصویر مشخص شده است تنها لیبل ها را نمایش می دهد و نام لایه و Heading را در راهنما نمایش نمی دهد.

ساخت Legend در ArcGIS

برای از راست نمایش داده شدن نمادها و عناوین آن ها، به سربرگ Layout رفته و تیک گزینه Right to left reading را می زنیم.

ساخت Legend در ArcGIS

 اضافه کردن متن در ArcGIS

گام بعدی در ساخت Layout در آرک جی آی اس، افزودن متن است. برای اضافه کردن عنوان نقشه و نام خود و یا نام کارفرما و هر متنی، از سربرگ Draw گزینه Text را انتخاب می کنیم. سپس از قسمت شماره دو که در تصویر پایین مشخص شده است تنظیمات مربوط با فونت را انجام می دهیم و مانند قسمت شماره سه در بخش مورد نظر تایپ می کنیم.

اضافه کردن متن در ArcGIS

 اضافه کردن مقیاس در ArcGIS

در ادامه برای اضافه کردن مقیاس از سربرگ Insert، می توانیم دو مدل مقیاس خطی (scale bar) و مقیاس عددی (scale text) را در محدوده مدنظر اضافه کنیم.

اضافه کردن مقیاس در Layout

اضافه کردن علامت شمال در ArcGIS

از سربرگ Insert  قسمت North Arrow می توانیم علامت شمال را به نقشه خود اضافه کنیمعلامت شمال در Layout

اضافه کردن تصاویر در ArcGIS

از سربرگ Insert  قسمت Picture می توانیم انواع تصاویر مانند لوگو و یا تصاویری از محدوده مورد مطالعه را به نقشه خود اضافه کنیم.

اضافه کردن Layout Layout در آرک جی آی اس

با تنظیم تمامی این موارد می توانید نقشه خود را با یک Layout مناسب خروجی بگیرید.

برای یادگیری کامل روش ساخت Layout در آرک جی آی اس و ArcGIS Pro ویدیوهای زیر را مشاهده کنید.

ساخت Layout در ArcGIS

 

ساخت Layout در ArcGIS Pro

 

دیدگاه