7 نرم افزار برای شهرسازان

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 7 دقیقه

در این مقاله با هفت نرم افزار ضروری و کاربردی برای شهرسازان، آشنا خواهیم شد.

نرم افزار اتوکد:

نرم افزار اول که به عنوان پایه ای ترین نرم افزارهای رشته شهرسازی معرفی می شود، نرم افزار بسیار کاربردی اتوکد است.

اتوکد نرم افزاری بر پایه کیبورد است یعنی شما می توانید به راحتی و با تایپ کردن دستورات مورد نظرتان ترسیمات را انجام دهید.  به همین علت می‌توان گفت که دارای محیطی ساده‌ است و کار کردن با آن لذت بخش است.

کاربردهای نرم افزار اتوکد برای شهرسازان:

از جمله کاربردهای نرم افزار اتوکد برای شهرسازان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید انواع نقشه ها مثل نقشه کاربری، نقشه معابر و…
  • ترسیم مقطع عرضی و ارائه نقشه ها به صورت گرافیکی
  • طراحی سایت پلان
  • تحلیل سایت پلان ترسیم دیاگرام انفجاری نقشه ها شیت بندی در اتوکد دیاگرام از نقشه سه بعدی قطعات
  • آشنایی با لیسپ های پرکاربرد در شهرسازی
  • ترسیم لنداسکیپ به صورت سه بعدی در نرم افزار اتوکد و نورپردازی
  • و … .

نرم افزار های شهرسازی

پکیج آموزش autocad کاملا پروژه محور است و تمامی ابزارهای مورد نیاز شهرسازان به صورت کاربردی و پروژه محور آموزش داده شده است. برای مشاهده سرفصل های دوره کلیک کنید.

نرم افزار ArcGIS و ArcGIS Pro:

نرم افزار آرک جی ای اس و آرک جی ای اس پرو یکی از مهم ترین نرم افزارهای رشته شهرسازی می باشد که هر مهندس شهرسازی باید آن را یاد بگیرد.

نرم افزار آرک جی آی اس، با توجه به ویژگی جغرافیایی و ابزارهای موجود قابلیت تولید نقشه ها و انواع تحلیل ها را ایجاد می کند.

نرم افزار آرک جی ای اس پرو نیز، نسخه توسعه یافته دسکتاپ آرک جی آی اس می‌باشد که در سال های آینده جایگزین این نرم افزار خواهد شد. به نسخه آرک جی آی اس پرو قابلیت هایی اضافه شده است که کاربران را به استفاده از این نرم افزار ترغیب می‌کند در نتیجه یادگیری این نسخه نیز مانند آرک جی آی اس ضروری می‌باشد.

از جمله کاربردهای نرم افزار آرک جی آی اس و نسخه پرو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تولید انواع نقشه های کاربری اراضی، دانه بندی قطعات، تراکم جمعیتی و …
  • تولید نقشه های شیب، جهت شیب، خطوط تراز و ….
  • اصلاح عوارض
  • ترسبم آکس معابر
  • مکانیابی
  • ایجاد نمودار روی نقشه ها
  • تولید نقشه های لیبل گذاری شده
  • محاسبه تراکم جمعیتی
  • و… .

نرم افزار آرک جی آی اس

با توجه به این نکته که نرم افزار ArcGIS Pro جایگزین ArcGIS خواهد شد، یادگیری نرم افزار آرک جی آی اس پرو و تسلط بر این نرم افزار باعث می‌شود شما از بسیاری از هم دوره ای های خودتان جلوتر بوده و در بازار کار از آن ها پیشی بگیرید. در دوره آموزش ArcGIS Pro  فیدار، سرفصل ها با توجه به نیاز شما در بازارکار و پروژه های دانشگاهی تدوین شده است تا با تسلط بر پرکاربردترین بخش های نرم افزار به انجام انواع پروژه ها بپردازید.

برای مشاهده دوره آرک جی آی اس گروه فیدار کلیک کنید. برای مشاهده دوره آرک جی آی اس پرو گروه فیدار  کلیک کنید.

نرم افزار CityEngine:

نرم افزار سوم، نرم افزار سیتی انجین است که برای شهرسازان (هم برای طراحان شهری و هم برای برنامه‌ریزان شهری و منطقه‌ای)، معماران، بازی‌سازان و همچنین علاقه‌مندان به حوزه گرافیک کامپیوتری، انیمیشن‌سازان و فیلم‌سازان بسیار کاربردی می‌باشد.

از جمله مفاهیم کاربردی در این نرم افزار: رابط کاربری و مدیریت لایه‌ها در طراحی پروژه، نحوه کنترل پروژه مثل کنترل ارتفاعی ساختمان‌ها، کنترل توسعه شبکه خیابان و کنترل نوع کاربری ساختمان با استفاده از تصاویر رنگی، مفاهیم مربوط به بلوک (مفهوم بلوک گردشی و ایجاد الگوریتم‌های تقسیم بلوک جهت ایجاد بلوک‌های هوشمند و انعطاف‌پذیر) و … می باشد. نرم افزار سیتی انجین نیز یکی از نرم افزارهای شهرسازی است که هر مهندس شهرساز با یادگیری آن می تواند بر مهارت های خود در این حوزه بیفزاید.

 

شما با تهیه ی دوره ی فوق کاربردی سیتی انجین گروه فیدار می توانید بر تمامی این موارد و بسیاری موارد دیگر نیز آشنا شوید و با یادگیری این پکیج طمع شیرین برنامه‌نویسی در این نرم‌افزار را نیز میچشید چراکه به صورت ساده و درست مفاهیم این زبان به ذهن شما منتقل خواهد شد.

نرم افزار شهرسازی

 

دوره آموزش سیتی انجین گروه فیدار کاملا پروژه محور است. با یادگیری این پکیج طمع شیرین برنامه‌نویسی در این نرم‌افزار را نیز میچشید چراکه به صورت ساده و درست مفاهیم این زبان به ذهن شما منتقل خواهد شد. برای دیدن سر فصل های دوره سیتی انجین گروه فیدار کلیک کنید.

 

نرم افزار Revit:

نرم افزار چهارم، یک نرم افزار مدل سازی مانند رویت می باشد که در ابعاد کوچکتر و پر جزئیات تر از آن می توان استفاده کرد.

یکی از بزرگترین مزایای رویت نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی سه بعدی این هست که ، رویت براساس Bim  کار می کند و شما همه چیز به طور همزمان در اختیار دارید. این به این معنی است که وقتی دارید سه بعدی طراحی می کنید، به شما پلان، نما، مقطع میدهد و دیگر لازم نیست برای هر کدام وقت جداگانه بذارید و این از ویژگی های فوق العاده این نرم افزار است و موجب صرفه جویی در زمان و هزینه های شما خواهد شد.

در دوره فیدارویت تمامی موارد لازم برای انجام پروژه های معماری و شهری آموزش داده شده  و شما مواردی چون :

در دوره رویت گروه فیدار شما تمامی موارد لازم برای انجام پروژه های معماری و شهرسازی را آموزش خواهید دید. برخی از این موارد در قسمت پایین آورده شده است:

  • مدلسازی 3 بعدی ساختمان از روی پلان تمرینی و تبدیل فایل ۲ بعدی به سه بعدی
  • مدلسازی 3 بعدی مبلمان های شهری ، آبجکت ها و احجام سه بعدی از روی عکس
  • ایجاد توپوگرافی
  • متریال سازی در رویت
  • نورپردازی
  • طراحی نمای ساختمان
  • طراحی یک محیط خیابانی
  • فاز 2 مقدماتی
  • خروجی های دو بعدی و سه بعدی از پلان ، نما و برش ها
  • و….

نرم افزار رویت در شهرسازی

 برای مشاهده سرفصل دوره کاربردی و پروژه محور نرم افزار رویت کلیک کنید.

نرم افزار Twinmotion:

نرم افزار پنجم یک نرم افزار رندرینگ و انیمیشن سازی چون تویین موشن است، از جذابیت های تویین موشن سرعت بسیار بالا در کارکردن و رندرینگ است و شما می‌توانید به سرعت به خروجی مورد نظرتان برسید. همینطور این نرم افزار بر روی سیستم های متوسط و ضعیف هم کاربرد دارد و در حال حاضر سبک ترین نرم افزار رندرینگ و انیمیشین سازی گرافیک محور است. تویین موشن به سرعت در حال پیشرفت و ارتقا از سمت خود کمپانی سازنده هست.

پکیج تویین موشن فیدار جامع ترین آموزش رندرینگ و انیمیشن در ایران می‌باشد. شما در این پکیج از نصب نرم افزار تا تکنیک های پیشرفته‌ی متریال سازی، نورپردازی، رندرینگ و انیمیشن سازی حرفه‌ای و تدوین با نرم افزار کمتازیا را یاد خواهید گرفت.

نرم افزار شهرسازی تویین موشن

 برای مشاهده سرفصل دوره کاربردی و پروژه محور دوره تویین موشن کلیک کنید.

 

نرم افزار Photoshop:

نرم افزار ششم یک نرم افزار ارائه گرافیکی و پرزانته چون فتوشاپ می باشد. نرم افزار فتوشاپ، یک نرم افزار ویرایشگر حرفه ای تصاویر است و از شناخته شده ترین نرم افزار های شرکت ادوبی می‌باشد. که برای شهرسازان نیز بسیار کاربردی است. از جمله کاربردهای نرم افزار فتوشاپ می توان به :

ساخت سر برگ، پوسترهای تبلیغاتی، لوگو، کارت ویزیت، ست اداری، بنر، شیت بندی ، پست پروداکشن، اصلاح نور و رنگ رندر، اصلاح زواید شهری-نما، طراحی انواع دیاگرام و…  اشاره کرد.

دوره آموزش فتوشاپ فیدار، پکیجی کاملا پروژه محور برای معماران و شهرسازان است که شما از ابتدا و به صورت صفر تا صد فتوشاپ را خواهید آموخت. در این پکیج شما با مورادی چون:

طراحی جلد پورتفولیو، طراحی رزومه، طراحی کارت ویزیت، آموزش متریال دهی، طراحی کلاژ گرافیکی، پروژه ترکیبی به کمک گوگل ارث و فتوشاپ، طراحی خیابان شهری ( مقطع، پلان و ایزومتریک)، طراحی پلان معماری، طراحی سایت پلان شهری، پروژه (ایزومتریک نما، پلان، مقاطع گرافیکی)، طراحی دیاگرام های معماری، پست پروداکشن (مقطع، ویلا)، طراحی نقشه های شهری، طراحی دیاگرام های شهری، آشنایی با با مفاهیم نور و رنگ و ادجاسمنت ها، تبدیل رندر روز به شب، ایجاد رندر برفی و بارانی، اصلاح و ادیت تصاویر و روتوش، حذف زواید نماهای شهری، آشنایی با اصول اولیه شیت بندی، طراحی شیت های معماری و شهرسازی، انیمیشن در فتوشاپ و … آشنا خواهید شد.

نرم افزار فتوشاپ برای شهرسازان 

 برای مشاهده سرفصل دوره کاربردی و پروژه محور نرم افزار فتوشاپ گروه فیدار کلیک کنید.

 

نرم افزارهای تدوین:

نرم افزار هفتم هم می تواند یک نرم افزار تدوین ویدیو مانند کمتاسیا، پریمیر و … باشد تا بتوانید انیمیشن های خود را با آن تدوین کنید.

 

با یادگیری تمامی این نرم افزار ها می توانید مهارت های خود را در رشته شهرسازی افزایش دهید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاه

2 نظر تاکنون ارسال شده است
  1. آیا برای شخصی که از یک کشور دیگه آمده و چند نرم افزار شهرسازی رو بلده راهی هست که بتونه وارد بازار کار بشه

    • سلام وقت بخیر. با تولید نمونه کار و کار کردن رو پرسونال برندینگ و درست کردن رزومه و پورتفولیو قوی میتونید اقدام کنید.