آموزش ابزار Merge در ArcGIS

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه

ادغام عوارض در ArcGIS

گاهی نیاز است که در پروژه ها دیتاهای چندین منطقه را در یک فایل به شکل واحد با یکدیگر ادغام کنیم. به طور مثال در تمرین پایین، ما نیاز داریم راه های مربوط به دو منطقه از شهر تهران را در یک لایه با یکدیگر ادغام کنیم. برای انجام این کار می توانیم از ابزار merge استفاده کنیم. اما این ابزار یک تفاوت با ابزار merge موجود در نوار ابزار ادیتور دارد. در نوار ابزار ادیتور شما می توانید عوارض یک لایه را با هم ادغام کنید. به طور مثال دو قطعه که در یک لایه هستند را تجمیع و تبدیل به یک قطعه کنید. اما در این ابزار که در سربرگ Geoprocessing قرار دارد، می توانید عوارض دو لایه مختلف را با هم ادغام و در یک لایه خروجی بگیرید.

نکته مهم در این ابزار این است که باید هندسه لایه های ورودی با هم یکسان باشند. یعنی تمامی لایه ها از نوع سطح یا نقطه و یا خط باشند. نمی توان یک لایه سطح را با یک لایه با هندسه خط با هم merge کرد.

روش های فراخوانی ابزار Merge در ArcGIS:

ابزار Merge را می توان به روش های زیر فراخوانی کرد:

روش اول:

سربرگ Geoprocessing

در این سربرگ ابزارهای پرکاربرد برای تحلیل های شما قرار دارد. می توانید ابزار Merge را از این بخش فراخوانی کنید.

ادغام لایه ها در آرک جی آی اس

روش دوم:

قسمت Search

از نوار ابزار standard، سرچ را انتخاب می کنیم. در پنجره باز شده نام ابزار را تایپ کرده و سرچ می کنیم. سپس ابزار مد نظر را انتخاب می کنیم.

ابزار merge در ArcGIS

روش سوم:

از قسمت Arc Toolbox

از نوار ابزار standard  قسمت Arc Toolbox را انتخاب می کنیم. از بخش Data management tools ، قسمت General، ابزار merge را باز می کنیم.

ابزار merge

روش کار با ابزار Merge:

در این بخش می خواهیم راه های مربوط به دو منطقه 11 و 6 را در یک لایه مرج کنیم:

نکته: هر دو لایه باید هندسه یکسانی داشته باشند. یعنی لایه ها باید از نوع سطح باشند یا همه ی لایه ها صرفا نقطه باشند و یا تمامی لایه ها از نوع خط باشند.

در این تمرین هر دولایه از نوع خط و line هستند.

  • در قسمت Input dataset لایه های ورودی را معرفی می کنیم. با کلیک بر روی فلش مشخص شده در تصویر، لایه هایی که می خواهیم با یکدیگر مرج شوند را معرفی می کنیم.

نکته: برای نوشتن نام از حروف انگلیسی استفاده کنید و بین حروف از فاصله استفاده نکنید.

ابزار merge در ArcGIS

  •  در قسمت Output Dataset با کلیک بر روی آیکون فولدر، محل ذخیره لایه جدید و لایه خروجی را معرفی می کنیم. نام لایه را در قسمت Name تایپ می کنیم.

ابزار merge در ArcGIS

  • در نهایت با انتخاب گزینه ok دو لایه با هم merge خواهند شد.ابزار merge در ArcGIS

 

ابزار Merge

در نتیجه اگر نیاز داشتید که داده های چندین محدوده را در یک لایه ادغام کنید می توانیدبا استفاده از ابزار merge این کار را به راحتی انجام دهید.

 

 

 

دیدگاه