تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 4 دقیقه
تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور

آشنایی با نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور

طراحان گرافیک، معماران، شهرسازان، طراحان سایت، نقاشان هنری وهمه ی افرادی که به نوعی در کامپیوتر با گرافیک ثابت و متحرک سروکار دارند، به نرم افزارهایی چون فتوشاپ و ایلاستریتور احتیاج دارند. این دو نرم افزار با وجود شباهت های زیادی که به هم دارند، دارای تفاوت هایی نیز می باشند. در این مقاله به بررسی تفاوت های دو نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور می پردازیم.

 فتوشاپ چیست؟

فتوشاپ، نرم افزار ویرایشگر حرفه ای عکس می باشد و از نرم افزار های شرکت ادوبی است. از این نرم افزار برای ساخت، ویرایش، روتوش، بازسازی، ترکیب و … تصاویراستفاده می شود و با ابزار های مختلفی که در این نرم افزار وجود دارد، می توان تغییرات زیادی را در عکس ها و تصاویر ایجاد کرد.

فتوشاپ به راحتی با دیگر نرم افزار های شرکت ادوبی برای ساخت انیمیشن، ویرایش و موارد دیگر مرتبط می شود و فایل های ذخیره شده ی آن را که با فرمت (psd) است، می توان به نرم افزار های  After Effect،illustrator ، premiere وسایر نرم افزارهای این شرکت منتقل کرد.

همچنین از این نرم افزار می توان در رشته هایی چون معماری و شهرسازی نیز استفاده کرد و برای انجام پروژه هایی چون پست پروداکشن، شیت بندی، طراحی دیاگرام، طراحی نقشه، کلاژهای گرافیکی استفاده کرد.

شما عزیزان با استفاده از پکیج آموزشی فیدارفتوشاپ می‌توانید کاملا بر این نرم‌افزار مسلط شوید.

نرم افزار فتوشاپ

ایلاستریتور چیست؟

نرم افزار ایلاستریتور یکی دیگر از نرم افزار های شرکت ادوبی می باشد که نرم افزاری برداری است و تمامی محاسبات آن بر اساس ریاضیات است. با استفاده از این نرم افزار می توان به تولید اشکال و تصاویر وکتور پرداخت. ایلاستریتور مورد استفاده ی طراحان گرافیک، نقاشان،طراحان وب و … قرار می گیرد.

همچنین معماران و شهرسازان نیز می توانند از این نرم افزار در پروژه هایی چون طراحی دیاگرام ونقشه های شهری، طراحی در محیط ایزومتریک و پرسپکتیو، شیت بندی و انواع تصویرسازی و پست پروداکشن و … ماستفاده کنند.

برای مشاهده دوره پروژه محور نرم افزار ایلاستریتور گروه فیدار کلیک کنید.

نرم افزار ایلاستریتور

حال به بررسی شباهت ها و تفاوت های فتوشاپ و ایلاستریتور می پردازیم.

شباهت های ایلاستریتور و فتوشاپ:

محیط کاری فتوشاپ و ایلاستریتور مشابه هم می باشد و اغلب افرادی که با یکی از این دو کار کرده باشند، یادگیری نرم افزار بعدی برایشان ساده تر می باشد. همینطور این دو نرم افزار با هم رابطه مستقیم دارند که می توان فایل های لایه باز هر کدام را در دیگری به راحتی استفاده کرد.

تفاوت های ایلاستریتور و فتوشاپ:

اولین تفاوت میان این دو نرم افزار:

برخلاف تصور همگان، نرم افزار ایلاستریتور پیش از فتوشاپ متولد شده است. اولین ورژن نرم افزار ایلاستریتور در سال 1987 و نخستین ورژن فتوشاپ در سال 1990 منتشر شده است.

آموزش نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور

 ماهیت:

تصاویر در نرم افزار فتوشاپ، به صورت پیکسلی (Raster) و در نرم افزار ایلاستریتور به صورت برداری (Vector) می باشد.

فتوشاپ چیست

کیفیت:

در نرم افزار ایلاستریتور، تصاویر دارای زوم بی نهایت می باشند به این معنی که به هر میزان که تصاویر را زوم کنیم افت کیفیت پیدا نمی کنند این در حالی است که تصاویر در نرم افزار فتوشاپ با زوم کردن افت کیفیت پیدا می کنند از این رو برای طراحی هایی که نیاز به کیفیت بالایی دارند، بهتر است از نرم افزار ایلاستریتور استفاده شود.

ایلاستریتور چیست

کارایی:

نرم افزار فتوشاپ بیشتر برای کارهایی چون فتومونتاژ، ویرایش و ادیت عکس مورد استفاده قرار می گیرد. نرم افزار ایلاستریتور برای انجام کارهایی چون  طراحی لوگو، کارت ویزیت، ست اداری و… مناسب است.

تفاوت ایلاستریتور و فتوشاپ

طراحی:

نرم افزار فتوشاپ مناسب برای نقاشی دیجیتال می باشد و نرم افزار ایلاستریتور مناسب تصویرسازی دیجیتال و طراحی انتزاعی می باشد.

نرم افزار فتوشاپ و نرم افزار ایلاستریتور

 

با دانستن این نکات می توانید با توجه به نوع کارتان به یادگیری نرم افزار مربوط به آن بپردازید.

 

دیدگاه