آموزش ساخت پترن در فتوشاپ

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه

پترن ها الگوها و اشکال تکرارشونده‌ای هستند که در یک تصویر بکار می روند. مانند طرح یک کاغذ کادو. از پترن‌ها در موارد بسیاری از جمله طراحی کارت ویزیت، طراحی پوستر، طراحی بک گراند تصویر و موارد دیگر استفاده می شود. یکی  از ابزارهای ساخت پترن نرم افزار فتوشاپ است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت

برای دسترسی به پترن ها در فتوشاپ روش های متفاوتی وجود دارد و شما می توانید از چند قسمت به این پنل دسترسی داشته باشید. اولین قسمت پنل adjustment است. با وارد شدن به این قسمت و انتخاب pattern  می توانید به تنظیمات آن دسترسی داشته باشید. از این قسمت می توانید نوع پترن را تغییر دهید و الگوی دلخواه خود را اضافه کنید، زاویه قرارگیری الگوها را تنظیم کنید و مقیاس آن را بزرگ یا کوچک کنید.

ساخت الگو در فتوشاپ

دومین مسیر دسترسی به پنجره پترن از طریق سربرگ window  است. با وارد شدن به این قسمت و کلیک بر روی گزینه pattern می توانید به همان تنظیمات درمرحله قبل دسترسی داشته باشید.

ساخت پترن در فتوشاپ

با انتخاب + می توانید یک پترن جدید ایجاد کنید و آن را به این قسمت اضافه کنید. هم چنین با انتخاب فایل در کنار آن می توانید پترن‌های مشابه را در یک گروه قرار دهید و برای پاک کردن پترن با انتخاب آن و زدن گزینه سطل می توانید این کار را انجام دهید.

از طریق سه خط بالا به تنظیمات بیشتری دسترسی خواهید داشت و می توانید پترن هایی که دانلود کرده اید را وارد کنید و یا از پترنی که ایجاد کرده اید خروجی بگیرید.

ساخت پترن در فتوشاپ ساخت الگو در فتوشاپ

در روش سوم با رفتن به سربرگ edit و انتخاب define pattern می توانید لایه مورد نظر خود را به عنوان پترن تعریف کرده و به این قسمت اضافه کنید. سپس به کمک دو روش قبل، وارد پنل پترن شده تنطیمات دلخواه خود را انجام دهید و آن را به کار اضافه کنید.

ساخت الگو در فتوشاپ

روش ساخت پترن

شما می توانید از پترن های آماده استفاده کنید و یا الگوی دلخواه خودتان را بسازید. برای ساخت یک الگو و تبدیل آن به پترن می توانید از ابزار براش استفاده کنید و طرح مورد نظر خود را ایجاد کنید. برای مثال می‌توانید یک بار بر روی صفحه کلیک کنید، کلید شیفت را نگه داشته و در قسمت دیگری از کار کلیک کنید و با تکرار این مرحله طرحی مانند طرح زیر را ایجاد کنید.

ساخت الگو در فتوشاپ

پس از تکمیل طرح، همانطور که اشاره شد از سربرگ edit و define pattern را انتخاب کرده و یا از طریق پنجره pattern که از سربرگ window آن را فعال کرده‌اید پترن ایجاد شده را به مجموعه اضافه کنید و آن را نام‌گذاری کنید.

ساخت پترن در فتوشاپ

برای استفاده از طرح مورد نظر، کافی است پس از اینکه شکل خود را ترسیم کردید از قسمت fill،pattern را انتخاب کنید. در این قسمت می توانید اسکیل و زاویه قرارگیری طرح را نیز تغییر دهید.

ساخت پترن در فتوشاپ

چنانچه می‌خواهید از الگو روی یک زمینه و یا بکگراند کار استفاده کنید، می بایست ابتدا لایه مورد نظر را انتخاب کرده و به قسمت Blending option  بروید و  pattern overlay را انتخاب کنید. برای فعال کردن این قسمت می‌توانید روی لایه راست کلیک کنید و Blending option را انتخاب کنید و یا از نوار پایین این گزینه را فعال کنید.

ساخت الگو در فتوشاپ

در این مرحله می‌توانید پترن ایجاد شده را انتخاب کنید و آن را بعنوان بکگراند روی کار قرار دهید. در این قسمت هم می‌توانید اندازه و اسکیل طرح را تغییر دهید.

ساخت الگو در فتوشاپ ساخت پترن در فتوشاپ

 

دیدگاه