0 تا 100 ساخت انیمیشن در پاورپوینت

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه
ساخت انیمیشن در پاورپوینت

برای ساخت انیمیشن روش‌های متفاوتی وجود دارد. بسیاری از اساتید و دانشجویان تصور می‌کنند که برای ساخت انیمیشن باید از نرم‌های تخصصی مانند افترافکت استفاده کرد اما می‌توان با استفاده از امکاناتی که پاورپوینت در اختیارتان قرار می‌دهد انیمیشن‌های جذاب و خلاقانه ساخت و ارائه‌های جذابتری برای مخاطب در نظر گرفت.

 

انواع انیمیشن در پاورپوینت

برای ایجاد انیمیشن در پاورپوینت، داخل خود نرم‌افزار سربرگ جداگانه‌ای بنام Animation برای این کار در نظر گرفته شده‌است. هر کدام از این انیمیشن‌ها برای متن، شکل و یا تصویر قابل استفاده هستند.

 

نحوه ساخت انیمیشن در پاورپوینت

 

این انیمیشن‌ها در چهار قسمت Entrance, Emphasis, Exit, Motion paths دسته‌بندی شده‌اند. انیمیشن‌هایی که در این قسمت قرار گرفته‌اند جزو پر کاربردترین انیمیشن‌های این دسته‌ها هستند.

 

ایجاد انیمیشن در پاورپوینت مرحله اول

 

Entrance شامل انیمیشن‌هایی است که برای ورود متن‌ و یا تصاویر به داخل اسلاید استفاده می‌شود.

 

ساخت انیمیشن در پاورپوینت مرحله دوم

 

برای تاکید بر روی قسمتی از اسلاید، بزرگنمایی و یا چرخش آن از انیمیشن‌هایی که در قسمت Emphasis قرار دارند استفاده می‌شود.

 

انواع انیمیشن در پاورپوینت

 

اگر قصد دارید قسمتی از متن یا تصویر موجود در اسلاید خود را با اعمال انیمیشن از حالت نمایش خارج کنید، از انیمیشن‌های موجود در قسمت Exit استفاده کنید.

 

ساخت انیمیشن با پاورپوینت

 

در بخش Motion paths، مسیرهایی به شکل‌های خاص قرارگرفته‌اند که می‌توانید آبجکت خود را در آن مسیر حرکت دهید. همچنین در موارد خاص می‌توانید با انتخاب گزینه custom path ، مسیر دلخواه خود را برای حرکت آبجکت ایجاد کنید.

 

ساختن انیمیشن در پاورپوینت مرحله پنجم

 

در انتهای منوی انیمیشن‌ها، چهار گزینه More Entrance ,More Emphasis, More Exit ,More Motion paths قرار گرفته است که انیمیشن‌های بیشتری از هر دسته در این قسمت‌ قرار دارد.

 

نحوه انیمیشن سازی در پاورپوینت مرحله ششم

 

جهت دریافت آموزش پاورپوینت از مبتدی تا پیشرفته به همراه پشتیبانی دائم، کلیک کنید.

 

آموزش ساخت انیمیشن در پاورپوینت

برای ساخت انیمیشن در پاورپوینت به صورت حرفه‌ای، لازم است از تنظیمات بیشتری برای هر قسمت استفاده کنید. پس از انتخاب هر انیمیشن گزینه effect option فعال خواهد شد که نحوه نمایش هر انیمیشن و یا جهت آن نمایش داده می‌شود.

 

آموزش انیمیشن در پاورپوینت

 

با انتخاب Animation pane نواری در صفحه ظاهر شده که تمام انیمیشن‌های انتخابی برای آبجکت‌ها را نمایش می‌دهد. از طریق این منو و نوار کشویی که در کنار هر لایه انیمیشن وجود دارد می‌توان به تنظیمات بیشتری از جمله زمان اجرای انیمیشن، ترتیب اجرا، مدت زمان اجرای هر انیمیشن و تنظیمات مربوط به صداگذاری بر روی انیمیشن‌ها دست یافت.

 

آموزش انیمیشن سازی در پاورپوینت

 

با وارد شدن به قسمت Effect Options می‌توانید از سربرگ Effect نوع حرکت را به صورت smooth و نرم و یا حالت bounce در آورید.

 

آموزش ایجاد انیمیشن در پاورپوینت

 

از قسمت sound می‌توانید بر روی انیمیشن انتخابی خود افکت صوتی قرار دهید و یا از طریق گزینه other sound در پایین نوار کشویی، موزیک دلخواه خود را انتخاب کنید.

 

توجه داشته باشید که برای استفاده موزیک در این قسمت باید از فرمت .wav استفاده کنید.

 

جهت دريافت آموزش کی شات (ویژه بازارکار) به همراه پشتیبانی، کلیک کنید.

 

انیمیشن سازی با پاورپوینت مرحله دهم

 

اگر بر روی نوشته انیمیشن اعمال کرده باشید، گزینه Animate Text فعال شده و می‌توانید نحوه نمایش متن را تغییر دهید. برای مثال مشخص کنید که پاراگراف یک مرتبه، کلمه به کلمه و یا حرف به حرف ظاهر شود.

 

نحوه ساخت انیمیشن در پاورپوینت مرحله یازده

 

برای مثال اگر قصد دارید انیمیشن خود را به حالت تایپ در آورید، انیمیشن fade را برای نوشته خود انتخاب کرده و سپس با انتخاب by letter و تعیین مدت زمان بین ظاهر شدن هر حرف، این افکت را ایجاد کنید. با افزودن افکت صوتی مناسب می‌توانید به جذابیت این حالت بیفزایید.

از سربرگ timing می‌توانید زمان شروع انیمیشن، مدت زمان تاخیر اجرای آن و مدت زمان اجرا را تعیین کنید. هم‌چنین می‌توانید انیمیشن را بر روی تکرار قرار داده و تعداد دفعات تکرار را نیز مشخص کنید. می‌توانید این تکرار را تا پایان نمایش اسلاید ادامه دهید.

 

ساخت انیمیشن در پاورپوینت مرحله دوازده

 

 

تنظیمات مرتبط با انیمیشن متن، از سربرگ Text Animation نیز قابل اجرا است.

 

مرحله سیزدهم انیمیشن در پاورپوینت

 

Trigger به شما امکان می‌دهد تا با کلیک بر روی یک آبجکت خاص، آبجکت دیگری را فعال کنید. برای این کار لازم است ابتدا آبجکت دوم و انیمیشن آن را انتخاب کنید سپس از این قسمت تعیین‌کنید که با کلیک بر روی کدام لایه این آبجکت اجرا شود.

اگر قصد دارید یک انیمیشن را به همراه تنظیمات آن برای یک آبجکت دیگر تکرار کنید ازAnimation painter استفاده کنید. این کار سرعت کار شما را افزایش می‌دهد. برای انجام این کار ابتدا بر روی آبجکت مورد نظر کلیک کنید سپس painter Animation را انتخاب و روی آبجکتی که می‌خواهید به آن انیمیشن دهید کلیک کنید. با این کار انیمیشن به همراه تنظیمات آن به آبجکت دیگر منتقل می‌شود.

نكته: اگر می‌خواهید انیمیشن را به بیش از یک آبجکت انتقال دهید، پس از انتخاب آبجکت دارای انیمیشن، بر روی گزینه painter Animation دوبار کلیک کنید.

در قسمت Timing می‌توانید نحوه اجرای انیمیشن را مشخص کنید. با انتخاب گزینه on click تنها زمانی که بر روی اسلاید کلیک ‌کنید انیمیشن اجرا می‌شود. اگر start with previous را انتخاب کنید به محض شروع اسلاید انیمیشن‌ ظاهر خواهد شد. چناچه از start after previous داشته باشید، آبجکت‌ها به صورت سلسله مراتبی و پشت سر هم اجرا خواهند شد.

 

زمان بندی انیمیشن در پاورپوینت

 

Duration مدت زمان اجرای انیمیشن را نشان می‌دهد. می‌توانید آن را از چند دقیقه تا چند ثانیه تغییر دهید.
Delay در صورتیکه بخواهید انیمیشن انتخابی با چند ثانیه تاخیر اجرا شود، باید از این گزینه استفاده کنید. می‌توانید با تعیین زمان مورد نظر میزان تاخیر را مشخص نمایید.
در بخش Reorder Animation می‌توانید لایه‌های انیمیشن‌ها را جابجا کرده و ترتیب نمایش آنها را تغییر دهید.

 

مرحله آخر آموزش انیمیشن در پاورپوینت

 

نحوه اجرای همزمان دو انیمیشن در پاورپوینت

بر روی هر آبجکت در پاورپوینت می‌توانید بیش از یک انیمیشن اجرا کنید. برای این کار باید پس از افزودن اولین انیمیشن، گزینه Add Animation را انتخاب و انیمیشن مورد نظر را انتخاب کنید. در غیر این صورت با اجرای انیمیشن به طور مستقیم، انیمیشن جدید جایگزین انیمیشن پیشین خواهد شد.

 

نتیجه گیری

استفاده از انیمیشن‌های پاورپوینت در جذابیت نمایش ارائه‌ها تاثیر بسزایی دارد و مخاطب را با شما همراه می‌کند. با بکارگیری انیمیشن‌های مختلف می‌توانید آموزش‌ها و ارائه‌های خود را از حالت معمول خارج کنید و به شکلی حرفه‌ای عرضه کنید.

دیدگاه