پرکاربردترین نرم افزارهای معماری

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
نرم افزارهای پرکاربرد معماری

در رشته معماری ابزارها و نرم‌افزارهای گوناگونی برای رسیدن از طرح تا اجرای پروژه وجود دارد که معماران و طراحان می‌توانند بر حسب نیاز خود از آنها استفاده کنند و ایده‌های خود را ترسیم کنند. پیش از انتخاب و استفاده از هر نرم‌افزار باید بدانید که آنها بر اساس کاربرد به سه دسته کلی طراحی، مدلسازی و رندر تقسیم می‌شوند. هرکدام از این نرم‌‍‌افزارها با هدف خاصی ساخته شده‌اند که دانستن درباره کارکرد هر یک به ما کمک می‌کند تا در میان تعداد زیادی از آنها، نرم‌افزار مناسب خود را انتخاب کنیم.

در ادامه به بررسی پرکاربردترین و بهترین نرم‌افزارهای معماری می‌پردازیم.

  • اتوکد Autocad

در میان نرم‌افزارهای معماری می‌توان گفت اتوکد یکی از پایه‌ای‌ترین نرم‌افزارهایی است که هر معمار و طراحی در ابتدای کار خود باید در آن مهارت داشته باشد. این برنامه با رابط کاربری ساده، برای طراحی دو بعدی و سه بعدی استفاده می‌شود. توسط این برنامه می‌توانید ساختمان طراحی کنید و به ترسیم جزئیات آن بپردازید. همچنین می‌توانید نقشه‌های فنی تهیه کنید.

معرفی نرم افزار اتوکد پرکاربردترین نرم‌افزارهای معماری

برای مشاهده دوره پروژه محور نرم افزار اتوکد کلیک کنید.

  • اسکچاپ Sketchup

اسکچاپ نرم‌افزاری قدرتمند در حوزه مدلسازی و طراحی سه بعدی به شمار می‌رود. سادگی و سبک بودن این برنامه باعث شده تا اسکچاپ یک برنامه محبوب میان اهالی معماری و طراحی باشد. اسکچاپ ارتباط و تعامل خوبی با سایر نرم‌افزارها دارد و می‌توان خروجی‌هایی با فرمت‌ها گوناگون از آن تهیه کرد. یکی از بزرگترین نقاط قوت اسکچاپ، فراوانی مدل‌های آماده رایگانی است که برای آن وجود دارد. شم

ا به راحتی می‌توانید آنها را دانلود کرده و در پروژه‌هایتان استفاده کنید.

نرم افزار اسکچاپ

  • رویت Revit

نرم‌افزار مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM: Building Information Modeling) است که توسط شرکت Autodesk توسعه یافته و عرضه شده‌است. این نرم‌افزار برای طراحی، مدلسازی، تجزیه و تحلیل و مستند سازی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و به معماران، مهندسان سازه و سایر اعضای تیم طراحی امکان همکاری و تبادل اطلاعات می‌دهد.

از قابلیت‌ها و مزایای کار با رویت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مدیریت اطلاعات ساختمان: رویت به طور خودکار اطلاعات ساختمانی را در سراسر مدل مدیریت می‌کند. این اطلاعات شامل ابعاد، جزئیات سازه و دیگر اجزا و ویژگی‌های ساختمانی ‌است.

ایجاد مدل‌های دقیق و واقعی: با رویت می‌توان مدل‌های دقیق سه بعدی از ساختمان را با استفاده از ابزارهای مدلسازی پیشرفته فراهم می‌کند. این نرم‌افزار امکاناتی مانند طراحی پارامتریک، ترسیم دیوارها، سقف، ستون و دیگر قسمت‌ها را نیز در اختیار طراح قرار می‌دهد.

تحلیل و شبیه سازی: به کمک رویت می‌توان ساختمان‌ها را تجزیه و تحلیل و عملکرد آنها را در شرایط مختلف پیش‌بینی و بهینه‌سازی کرد.

تولید مستندات ساختمان: رویت به صورت خودکار استاد ساختمانی مانند نقشه‌ها، برش‌ها، نمودارها و جداول را تولید می‌کند. این اسناد به طور خودکار با تغییرات در مدل به روزرسانی می‌شوند بنابراین همیشه اطلاعات دقیق و هماهنگی در سراسر پروژه حفظ می‌شود.

هماهنگی با سایر نرم‌افزارها: در نرم‌افزار رویت امکان نعامل با سایر نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی وجود دارد. از جمله نرم‌افزارهایی که با رویت سازگاری دارند می‌توان به AutoCAD، Naviswork و Robot Structural Analysis اشاره کرد.

نرم افزار اسکچاپ

برای مشاهده دوره پروژه محور نرم افزار رویت  کلیک کنید.

  • 3DsMax

از جمله نرم‌افزارهای معماری قدرتمند و نام‌آشنا که برای مدلسازی و تهیه انیمیشن از آن استفاده می‌شود 3DsMax است.

اگرچه کار با نرم‌افزار 3DsMax  پیچیدگی‌های خود را دارد و نیازمند یک سیستم قوی است، اما بالاترین کیفیت خروجی را در میان سایر برنامه‌ها دارد. تری‌دی مکس به کاربر این امکان را می‌دهد تا مدل‌های سه بعدی پیچیده را با استفاده از ابزارهای متنوعی مانند مش‌ها، سطوح، نقاط کنترلی و دیگر اجزا ایجاد کنند. این ابزارها امکاناتی را برای ترسیم، ویرایش و ترکیب اجزا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

  • Rhino

راینو یکی دیگر از نرم‌افزارهای معماری است و برای مدلسازی سطوح منحنی و فرم‌های پیچیده استفاده می‌شود. این برنامه با فرمت‌های زیادی از جمله DWG، DXF، IGES، STEP و STL سازگاری دارد و به کاربر این امکان را می‌دهد تا فایل‌های خروجی خود را با سایر نرم‌افزارها به اشتراک بگذارند.

از این نرم‌افزار برای طراحی و مدلسازی اشیا سه بعدی در رشته‌های دیگر مانند طراحی صنعتی، طراحی جواهر، طراحی خودرو و… استفاده می‌شود.

در ادامه به معرفی نرم‌افزارهایی در زمینه رندرینگ و انیمیشن می‌پردازیم.

  • Lumion

همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم نرم‌افزارهای معماری در سه دسته طراحی، مدلسازی و رندرینگ جای می‌گیرند. لومیون نرم‌افزار نام‌آشنای رندرینگ در معماری است و به طراحان، معماران و هنرمندان امکان می‌دهد تا مدل‌های خود را به شکل واقع‌گرایانه و جذاب نمایش دهند. در این برنامه که محیطی ساده و کاربرپسند دارد می‌توان به راحتی مدل‌های سه بعدی را وارد کرد و جزئیات و متریال‌ها را تنظیم نمود. امکان اضافه کردن افکت‌ها و شبیه‌سازی‌های واقع‌گرایانه مانند آب، آتش، دود، باد و نور نیز فراهم است. علاوه براین لومیون دارای کتابخانه‌ای از اشیا آماده و متریال‌های گوناگون است. این کتابخانه شامل درختان، گیاهان، مبلمان شهری، نورپردازی و بسیاری از موارد دیگر است.

  • V-Ray

یکی دیگر از نرم‌افزارهای معماری V-Ray است. V-Ray یکی از قدرتمندترین موتورهای رندرینگ برای نرم‌افزارهای مدلسازی و رندرینگ است. این موتور رندر کیفیت بالایی دارد و این امکان را فراهم می‌کند تا به کمک نورپردازی دقیق، بازتاب‌های واقع‌گرایانه، سایه‌ها، انعکاس‌ها و جزئیات، تصاویر با کیفیت بالا و واقع‌گرایانه تولید کند. وی‌ری از متریال‌ها و نورپردازی‌های پیشرفته پشتیبانی می‌کند و تنظیمات گسترده‌ای را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نرم افزار Vray

 

  • Twinmotion

Twinmotion یک نرم‌افزار قدرتمند و محبوب برای ساخت رندرینگ، انیمیشن‌سازی و ایجاد تجربه‌های واقعیت مجازی  VR و و اقعیت افزوده AR است. این نرم‌افزار توسط شرکت Epic Games توسعه داده شده و به طور خاص برای طراحی معماری و طراحی منظر و شهرسازی استفاده می‌شود.

این برنامه ویژگی‌های زیادی دارد اما سرعت بسیار بالای آن و محیط کار ساده و جذاب آن که شبیه به بازی‌های رایانه‌ای است، جذابیت کار با آن را چند برابر کرده است. به علاوه این برنامه دارای کتابخانه‌ای از پوشش‌ها، متریال‌ها و آبجکت‌های واقع‌گرایانه است که به کاربران امکان می‌دهد مدل‌ها و  صحنه‌های واقعی‌تری ایجاد کنند.

تویین موشن با استفاده از ابزارهای ساده، امکان ساخت انیمیشن‌های جذاب را فراهم می‌کند. شما می‌توانید مسیر حرکت دوربین را تعیین کنید و جزئیاتی مانند زمانبندی، نورپردازی و افکت‌های خاصی را به آن اضافه کنید. به کمک تویین موشن می‌توانید به راحتی پروژه‌های خود را در قالب تصویر و ویدیو با همکارانتان به اشتراک بگذارید.

نرم افزار تویین موشن

برای مشاهده دوره پروژه محور نرم افزار تویین موشن  کلیک کنید.

برای مشاهده آموزش های رایگان نرم‌افزارهای معماری و شهرسازی، به آپارات، یوتیوب و اینستاگرام گروه فیدار مراجعه کنید.

 

دیدگاه