آموزش ابزار پن در فتوشاپ به صورت تصویری

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 6 دقیقه
آموزش ابزار پن در فتوشاپ

نرم‌افزار فتوشاپ یکی از برنامه های مهم ویرایش عکس است و قابلیت‌های بسیاری دارد. در میان ابزارهای گوناگونی که این برنامه در اختیار کاربر قرار داده است ابزار pen یکی از پرکاربردترین آنها به شمار می‌رود.

 

آشنایی با ابزار pen در فتوشاپ

یکی از پرکاربردترین ابزارهای نرم‌افزار فتوشاپ pen است. pen در نوار ابزار به شکل یک خودنویس مشخص شده و با کلید میانبر p نیز قابل دستیابی است. این ابزار ماهیت برداری دارد و به کمک آن می‌توان مسیر(path) و یا شکل (shape) ایجاد کرد.

با انتخاب ابزار pen و کلیک راست کردن بر روی آن، شش گزینه به نمایش در می‌آید که هر یک عمل خاصی را انجام می‌دهند. در ادامه به شرح هر یک خواهیم پرداخت و آموزش کار با ابزار pen tool در فتوشاپ را بررسی خواهیم کرد.

 

آموزش کار با ابزار پن در فتوشاپ

 

ویژگی های کار با ابزار pen در فتوشاپ

ابزار pen در فتوشاپ به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به طور دقیق یک ناحیه مشخص از عکس را انتخاب کنید و یا شکل‌های پیچیده منحنی رسم کنید. در واقع می‌توان گفت تنها راه ترسیم اشکال منحنی با کیفیت بالا در نرم افزار فتوشاپ استفاده از ابزار pen است.

همچنین پس از استفاده از این ابزار می‌توانید شکل ایجاد شده را ویرایش کنید و آن را تغییر دهید. پس از ایجاد یک مسیر می‌توانید آن را در قسمت path نیز ذخیره کنید.

 

جهت دریافت دوره آموزش صفر تا صد فتوشاپ به همراه پشتیبانی دائمی، کلیک کنید.

 

آموزش کار با ابزار پن در فتوشاپ

Pen tool

پس از انتخاب ابزار pen از نوار pick tool mode ابتدا باید انتخاب کنید که قصد ترسیم مسیر یا شکل را دارید. با انتخاب path می‌توانید یک مسیر دلخواه ترسیم کنید. این مسیر به عنوان لایه اصلی در نظر گرفته می‌شود و مانند shape لایه جدیدی در پنل layer ایجاد نخواهد شد. با رسم مسیر فقط یک قسمت خاص انتخاب شده و امکان رنگ آمیزی وجود ندارد. با انتخاب shape می‌توانید اشکال گوناگون ایجاد کنید و آنها را رنگ آمیزی کنید.

 

معرفی و کار با ابزار پن در فتوشاپ

 

برای ترسیم یک مسیر به کمک ابزار pen ابتدا یکبار بر روی صفحه کلیک می‌کنیم و سپس نقطه دوم و سوم را انتخاب می‌کنیم. با نگه داشتن کلید shift و کلیک بر روی نقاط دلخواه نیز می‌توانیم یک مسیر صاف و زاویه دار ایجاد کنیم.

 

انتخاب فنجان با ابزار pen در فتوشاپ

 

برای ایجاد یک مسیر منحنی پس از انتخاب نقطه دوم موس را درَگ می‌کنیم تا منحنی به حالت دلخواه درآید. همانطور که مشاهده می‌کنید با این کار یک دستگیره ایجاد می‌شود که با استفاده از آن می‌توانید حالت منحنی را عوض کنید. با نگه داشتن کلید ctrl می‌توانیم بر روی هر نقطه ایجاد شده (نقاط مربع شکل و یا دایره‌ای شکل در ابتدا و انتهای دستگیره) کلیک و آن را جابجا کنیم.

 

کار با ابزار پن در فتوشاپ

 

برای ایجاد یک مسیر بسته، اگرنشانگر موس را بر روی نقطه شروع نگه ‌داریم یک علامت دایره ظاهر می‌شود. با کلیک بر روی آن مسیر ترسیم شده بسته می‌شود. برای ترسیم یک مسیر باز، پس از انتخاب آخرین نقطه کلید کنترل را نگه داشته و در صفحه کلیک می‌کنیم.

 

انتخاب کامل فنجان با ابزار پن

 

 

Freeform pen tool

Freeform pen tool اولین زیر گزینه ابزار pen است و عملکرد آن با pen کمی متفاوت است. برای رسم مسیر با Freeform pen tool نیازی به انتخاب نقاط نقاط گوناگون نیست و می‌توانیم با یکبار کلیک و درگ کردن مسیر دلخواه خود را ترسیم کنیم.

 

ابزار Freeform pen tool

 

حالت دیگر استفاده از Freeform pen tool تبدیل آن به یک ابزار مغناطیسی است. برای استفاده از این حالت کافی است از نوار گزینه‌ها، تیک magnetic را فعال کنیم. با این کار یک علامت آهنربا در کنار علامت pen ظاهر می‌شود. حالا کافیست روی یک نقطه کلیک کنیم و موس را حرکت دهیم تا قسمت های مورد نظر به انتخاب شوند. در واقع خاصیت آهنربایی کمک می‌کند تا محدوده انتخابی بر اساس رنگ به راحتی انتخاب شود.

 

کار با ابزار pen در فتوشاپ

 

حتما بخوانید: فتوشاپ چیست؟

 

Curvature tool

کار با این ابزار مانند کار با ابزار پن در فتوشاپ است با این تفاوت که برای کشیدن خطوط منحنی استفاده می‌شود. در واقع این ابزار خطوط صاف بین سه نقطه را به منحنی تبدیل می‌کند. اگر شکلی داشتیم که از ترکیب خطوط منحنی و صاف تشکیل شده بود، با نگه داشتن کلید Alt و کلیک بر روی آخرین گزینه و سپس رسم نقطه بعدی، می‌توانیم این خط صاف را ترسیم کنیم.

به کمک دو گزینه tool Add anchor point و Delete anchor point tool می‌توانیم بر روی مسیر ترسیم شده نقاطی را اضافه و یا حذف کنیم و تغییراتی بر روی مسیر اعمال کنیم.

برای افزودن نقطه جدید کافی است بر روی قسمت مورد نظر کلیک کنیم. زمانی که موس را بر روی مسیر نگه میداریم یک علامت (+) در کنار علامت pen ظاهر می‌شود.

برای حذف نقطه یا نقاطی از مسیر و یا شکل ایجاد شده بر روی نقطه موردنظر کلیک کنید. در این حالت نیز با نزدیک کردن موس به نقطه مورد نظر علامت (-) در کنار آن نمایان می‌شود.

 

Convert point tool

از این گزینه برای تبدیل خطوط به یکدیگر استفاده می‌کنیم. یعنی اگر خطوط منحنی داشته باشیم با انتخاب نقطه مورد نظر به خط صاف و اگر خط صاف داشته باشیم با کلیک بر روی نقطه به خط منحنی تبدیل خواهد شد.

 

نتیجه گیری

به کمک ابزار pen tool در فتوشاپ، آشنایی با زیر گزینه‌های آن و استفاده از آن می‌توانیم به راحتی و با دقت بالا اشکال پیچیده‌ی منحنی را به صورت برداری ترسیم کنیم و یا قسمتی از عکس خود را انتخاب کنیم.


دیدگاه