روش وارد کردن لیسپ ها در اتوکد

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه

چگونه لیسپ ­ها (Lisp) را وارد اتوکد کنیم؟

در این آموزش قصد داریم با نحوه فراخوانی لیسپ ­ها و انواع آن در نرم­ افزار اتوکد آشنا شویم تا بتوانیم امکانات بیشتری را در نرم­ افزار اتوکد در اختیار داشته­ باشیم.

در ابتدا با مفهوم لیسپ آشنا شده و سپس به روش ­های مختلف فراخوانی لیسپ در اتوکد می­ پردازیم.

آشنایی با مفهوم لیسپ

لیسپ یک نوع از زبان­ های برنامه ­نویسی است که برای افزایش قابلیت ­های نرم­ افزارها و افزایش سرعت و دقت بر روی نرم ­افزار­های مربوطه نصب می­ شود. در اتوکد هم به ­وسیله لیسپ ­ها می ­توان فرآیند ترسیمات و طراحی را با دقت و سرعت بیشتری انجام داد.

لیسپ­ ها در اتوکد شامل انواع مختلفی مانند: لیسپ های محاسباتی، لیسپ های ترسیمی، لیسپ­ های اندازه­ گذاری، لیسپ­ های ارتباط گیری بین نرم­ افزارها و…. می­ باشد.

روش فراخوانی لیسپ ها در اتوکد

همانطور که در بخش قبلی بیان شد لیسپ ­ها نرم ­افزاری جدا نیستند بلکه بر روی نرم ­افزارها نصب می­ شوند. لیسپ­ ها را در اتوکد به ۳ روش می توان فراخوانی کرد:

روش اول: فراخوانی از طریق تب tools

دراین روش از طریق منو بار بالای صفحه وارد تب tools می ­شویم و سپس گزینه load application را انتخاب می ­کنیم.

اضافه کردن لیسپ در اتوکد

در منوی باز شده به محل ذخیره لیسپ رفته و لیسپ مورد نظر را معرفی کرده (شماره1)  و روی گزینه load کلیک می­ کنیم(شماره2). با به نمایش در آمدن پیغام successfully loaded متوجه می­ شویم که لیسپ با موفقیت در برنامه اتوکد لود شده ­است (شماره3). در مرحله آخر گزینه close (شماره4) را انتخاب می­ کنیم.

اضافه کردن لیسپ به اتوکد

روش دوم: فراخوانی از طریق تب manage

در این روش از طریق منو بار بالای صفحه وارد تب manage می ­شویم و سپس از طریق تب application گزینه load application را انتخاب می­ کنیم و مانند مراحل قبلی عمل می­ کنیم.

اضافه کردن لیسپ به اتوکد

روش سوم: فراخوانی از طریق میانبرها (shortcut)

در این روش از طریق تایپ کردن دستور (ap) در قسمت کامندلاین و یا در هر قسمت از صفحه اتوکد و زدن کلید enter  از کیبورد دستور app load را فراخوانی کرده و مانند مراحل قبلی عمل می ­کنیم.

اضافه کردن لیسپ به اتوکد

روش چهارم : فراخوانی از طریق drag and drop

در این روش از طریق کلیک ­کردن روی لیسپ و نگه داشتن کلیک چپ موس (drag) و سپس رها کردن لیسپ در محیط اتوکد (drop) لیسپ را فراخوانی می کنیم.

در انتها ممکن است پیغام زیر نمایش ­داده­ شود:

اضافه کردن لیسپ به اتوکد

در این مرحله کافی است گزینه always load  را انتخاب کنید.

با هربار بستن و باز کردن صفحه اتوکد، لیسپ­ ها نیاز به فراخوانی مجدد دارند.

برای رفع این  مسئله می ­توان از روش زیر استفاده کرد. کافی است در مرحله فراخوانی لیسپ به جای انتخاب گزینه load گزینه contents را انتخاب کرده (شماره5) و سپس گزینه add (شماره6)  و در این مرحله لیسپ مورد نظر را معرفی می­ کنیم (شماره7).

اضافه کردن لیسپ به اتوکد

این روش را می­ توان برای لیسپ­ های پرکاربرد مانند لیسپ کاتب اجرا کرد ولی به طور کلی برای فراخوانی همه­ ی لیسپ­ ها این روش توصیه نمی­ شود چرا که ممکن­ است با این روش اختلالی در قسمت اسنپ ­ها ایجاد شود.

 

برای دانلود لیسپ های اتوکد، می توانید به کانال تلگرام گروه فیدار مراجعه کنید.

 

دیدگاه