معرفی نرم افزار جی آی اس

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 5 دقیقه

 

 

(Geographic Information System) یا GIS ، نرم افزار سیستم اطلاعات جغرافیایی است که مجموعه ای قوی از امکانات و قابلیت هابوده که به اخذ و ذخیره سازی و سپس تحلیل و پردازش داده ها می پردازد. این نرم افزار برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ از سوی شرکت Esri ارائه شد.

اما یعنی چی؟ شما میاید یه سری داده ( مکانی و توصیفی ) رو وارد نرم افزار میکنید و با ابزارهایی که داخل محیط نرم افزار هست میتونید روشون پردازش انجام بدید و خروجی های مدنظرتون رو استخراج کنید.

 

منظور از داده های مکانی و توصیفی چه چیزی هست؟

داده های توصیفی میان ویژگی های مربوط به هر عارضه (feature) رو بیان می کنند. این داده ها در قالب یک جدول در هر لایه قرار دارند. ( البته بگم که شما ممکنه برداشت کنید کنید و این جدول رو خودتون تولید کنید و با لایتون join کنید یا اینکه در لایه هایی که تهیه کردید این اطلاعات از قبل وجود داشته باشد.)

داده های مکانی هم مکان عارضه رو تعریف می کنند.

داده های مکانی برداری: همون خط و نقطه و چند ضلعی هایی که وقتی فایلی رو دریافت می کنید داخلش وجود دارد. به طور مثال: ممکنه لایه معابر باشه (خط = line) ممکنه قطعات یا بلوک باشه( چند ضلعی =  polygon) و یا اینکه نقاط ارتفاعی باشه ( نقطه= point ).

داده های مکانی رستری: در مدل رستری  جهت نمایش از عنصر کوچکی بنام پیکسل استفاده می شود . هر عکس از مربع های کوچکی بنام پیکسل تشکیل شده است که هر پیکسل یک یا 3 مقدار در خود نگه می دارد. مثل لایه ی Dem که ارتفاع را در یک لایه رستری نمایش میدهد.

جهت مشاهده و دریافت آموزش آرک جی ای اس پرو به صورت پروژه محور، کلیک کنید.

 

وقتی Gis رو نصب می کنیم چه زیر مجموعه هایی رو به همراهش داریم؟

از اصلیا و پرکاربرداش Arc Map (تو این قسمت میشه این کارهارو انجام داد: ترسیم و ویرایش، تجزیه و تحلیل، پردازش، ساخت نقشه و مدیریت داده) Arc Catalog (قابلیت مدیریت داده ها، ایجاد لایه های جدید، حذف و انتقال آنها، تغییر مختصات لایه ها، تبدیل انواع فرمت های Cad به فرمت های سازگار با GIS ، ایجاد پایگاه داده، ساخت توپولوژی) و  Arc Scene (بخش سه بعدی نرم افزار) هست .

فقط برای شهرسازاست؟ معلومه که نه ، ازاین نرم افزار در نقشه برداری، علوم زمین، صنعت برق، محیط زیست و… می توان استفاده کرد.

قابلیت های نرم افزار جی آی اس چیست؟

به راحتی میتونید کلی کار انجام بدید و نقشه های خوب تهیه کنید.

  • نقشه کاربری اراضی، دانه بندی قطعات و…
  • نقشه های مربوط به مباحث جمعیتی
  • نقشه های شیب زمین، ارتفاع، خطوط تراز
  • استفاده از تصاویر گوگل ارث در نرم افزار و استفاده از لایه های جی آی اس در محیط گوگل ارث
  • قابلیت edit  روی لایه ( ینی خیلی راحت میتونی راه، قطعه و .. ترسیم کنی)
  • قابلیت خروجی jpg و استفاده در گزارش ها، خروجی برای نرم افزار اتوکد بگیرید و یا اینکه فایل کد رو وارد نرم افزار کنید و ازش استفاده کنید.
  • خیلی راحت با استفاده از اطلاعاتی که دارید میتونید مکانیابی کنید.
  • از جدولات خروجی بگیر بزار تو گزارشت یا اصلا برداشت کردی جدولش و بیار تو نرم افزار و نقشه تهیه کن
  • میتونید لایه های جدید ایجاد کنید و داده هاتون رو مدیریت کنید.
  • میتونید حتی در قالب 3D هم کار کنید.

اگر بخوایم بیشتر بگیم چند صفحه فقط باید از قابلیت های نرم افزار بنویسیم در نهایت میشه گفت کلی اهمیت و کاربرد داره.

جهت مشاهده آموزش پروژه محور جی آی اس به زبان ساده و کاربردی، کلیک کنید.

 


دیدگاه