حل مشکل متن فارسی بدون نیاز به استفاده از کاتب در اتوکد

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 3 دقیقه

فارسی نوشتن در اتوکد همیشه کاری سخت و دشوار بوده است. احتمالا شما هم برای حل این مشکل به سراغ کاتب رفته اید اما تایپ کردن با این لیسپ هم علاوه بر زمان بر بودن مشکلات خاص خود را نیز به همراه دارد.

حتی ممکن است گاهی فایلی به دست شما رسیده باشد که دارای متن فارسی باشد و به وسیله لیسپ کاتب نوشته نشده باشد می‌بینید که در هنگام خروجی گرفتن و یا تبدیل به فایل پی دی اف دچار مشکل بهم ریختگی فونت می شوید.

در این آموزش مشکل بهم ریختن فونت فارسی موقع پی‌دی‌اف کردن یا پرینت گرفتن را بدون نیاز به هیچ برنامه اضافه‌ای و بدون نیاز به لیسپ کاتب حل کردیم از این به بعد میتوانید با خیال راحت از فونت فارسی درون برنامه اتوکد استفاده کنید.

حل مشکل بهم ریختگی فونت های فارسی در فایل اتوکد

برای حل مشکل فارسی نوشتن در اتوکد کافی است به همان روشی که متن ها را به زبان انگلیسی تایپ می کنید از دستور text  استفاده کرده و متن مورد نظر خودرا به زبان فارسی تایپ کنید.

حل مشکل متن فارسی بدون نیاز به استفاده از کاتب در اتوکد فارسی نوشتن در اتوکد

 

با تایپ کردن عبارت T+ Enter دستور را فراخوانی می کنیم و متن مورد نظر خود را به زبان فارسی تایپ می کنیم.

رفع مشکل فارسی نویسی در اتوکد

بعد از تایپ کردن متن ها به وسیله کلید ترکیبی ctrl  و p از روی کیبورد وارد منوی مربوط به تنظیمات plot می شویم.

رفع مشکل فارسی نویسی در اتوکد

در منوی باز شده در قسمت name  به جای قرار دادن گزینه بر روی حالت معمولی dwg to pdf بر روی حالت های دیگری مثل Microsoft xps document writer قرار دهید. انتخاب این گزینه باید شامل ویژگی هایی باشد که در ادامه به آن می پردازیم.

رفع مشکل فارسی نویسی در اتوکد

بعد از قرار دادن بر روی حالت مورد نظر وارد قسمت properties آن می شویم.

تایپ فارسی در اتوکد

در زیر گزینه graphics با کلیک کردن بر روی آیکون + در کنار گزینه وارد بخش true type text می شویم . در این مرحله کافی است در قسمت منوی پایین صفحه تیک گزینه true type as text  فعال شود تا در هنگام خروجی گرفتن متن های فارسی دچار بهم ریختگی فونت نشوند.

تایپ فارسی در اتوکد

نکته ای که باید در این بخش به آن توجه شود این است که حتما گزینه انتخابی شما در بخش graphics دارای زیرگزینه true type text باشد.

به طور معمول نرم افزارهای نصب شده بر روی ویندوز این گزینه را دارند و اگر نرم افزار مجزایی هم بر روی سیستم شما نصب باشد در منو به نمایش در می آید ولی اگر هیچکدام از گزینه های انتخابی دارای این ویژگی نبودند می توان از نرم افزار های مجزا مانند نرم افزار Print 2 Pdf برای پرینت گرفتن استفاده کرد.

تایپ فارسی در اتوکد

به کمک این روش می‌توان مشکل فارسی نوشتن در اتوکد را برطرف کرد و تمامی متن های فارسی را بدون مشکل بهم ریختگی فونت در خروجی و همچنین بدون مشکل بهم ریختگی در حالت نمایش در محیط نرم افزار تایپ کرد.

در قسمت پایین ویدیوی این آموزش را مشاهده می کنید.

دیدگاه