روش ایجاد شیپ فایل (Shapefile) در آرک جی آی اس (ArcGIS)

زمان مورد نیاز برای مطالعه : 2 دقیقه

شیپ فایل چیست؟

شیپ فایل ها (Shapefile)، که با پسوند shp. نمایش داده می شوند، یکی از فرمت های موجود در نرم افزار ArcGIS می باشند که برای ذخیره داده های مکانی بکار می روند. شیپ فایل ها در ظاهر به صورت یک فایل نمایش داده می شوند اما شامل مجموعه ای از فایل ها بوده که حداقل از سه فایل اصلی shx، shp و dbf تشکیل شده اند که منجر به نمایش لایه شیپ فایل می شوند.

روش ایجاد شیپ فایل در نرم افزار ArcGIS

در ابتدا باید به قسمت مدیریت لایه ها یا ArcCatalog برویم. برای فراخوانی این قسمت یا از سرچ سیستم آن را فراخوانی می کنیم و یا در نوار ابزار استاندارد در محیط آرک مپ، catalog را انتخاب می کنیم.

 

شیپ فایل چیست

 

میحط آرک کاتالوگ در جی ای اس

 

 

پس از باز شدن پنجره catalog، در ابتدا باید فولدری که می خواهیم در آن یک شیپ فایل جدید ایجاد کنیم را به قسمت folder connections اضافه کنیم. برای اینکار روی گزینه connect to folder کلیک می‌کنیم و فولدر مدنظر را انتخاب و ok می کنیم.

ایجاد شیپ فایل در آرک جی ای اس

ایجاد شیپ فایل در آرک جی ای اس

 

پس از آن به قسمت folder connections  رفته و روی فولدری که به این قسمت اضافه کردیم و قصد ایجاد شیپ فایل در آن را داریم کلیک راست می کنیم و از قسمت New گزینه Shapefile را انتخاب می کنیم.

روش ایجاد شیپ فایل در آرک جی ای اس

 

در پنجره باز شده از قسمت Name، یک نام برای لایه جدید انتخاب می کنیم (حتما از حروف انگلیسی و بدون فاصله بین حروف استفاده شود).

در گزینه Feature type، نوع هندسه لایه را با توجه به نوع عوارضی که می خواهیم در آن ها ترسیم کنیم و یا انتقال دهیم معرفی می کنیم.

ShapeFile در ArcGIS

در قسمت spatial reference و از Edit سیستم مختصات را به لایه معرفی می کنیم.

و درنهایت روی گزینه ok کلیک می کنیم.

به این صورت لایه جدید با فرمت شیپ فایل ایجاد شده و به محیط نرم افزار اضافه می شود.

برای دیدن این آموزش روی ویدیو زیر کلیک کنید.

دیدگاه